Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 29 juli 2019, 11:49
Amazons vd Jeff Bezos.
Fortsätter Amazons annonsverksamhet visa samma tillväxt kommer den inom två år vara jättekoncernens största affärsområde.
Ämnen i artikeln:
AmazonUnder helgen presenterade Amazon sitt resultat för 2019 års andra kvartal. Rapporten visar att företagets annonsverksamhet växte med 37 procent i jämförelse med samma period förra året. Tillväxten drivs främst av att Amazons streamingtjänst Prime lyckats få in nya prenumeranter. Totalt omsatte annonsverksamheten 3 miljarder dollar under Q2 2019, fortsätter den att växa lika starkt som de senaste åren väntas den vid slutet av 2021 vara Amazons största affärsområde.
Men även om annonssidan visar god tillväxt har ökad konkurrens inom molntjänst-sektorn lett till att Amazon Web Services inte växer som analytikerna förväntat sig, varför bolaget som helhet missar analytikernas prognoser gällande intäkter.
– Stagnationen vi ser nu är någonting som varit på gång länge. Med hjälp av sin diversifierade affärsmodell har Amazon kunnat luta sig mot olika delar av verksamheten och på så sätt hittat stabilitet i en tid då marknaden förändrats väldigt snabbt, säger Sophie Light-Wilkinson, vd på analysföretaget Bazaarvoice, till The Drum.
Ämnen i artikeln:
Amazon