Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

KRAV återanvände tidningstitel

Publicerad: 17 april 2008, 09:57

KRAV ska ge ut tidningen LOOP som produceras av Redaktörerna. Men namnet är redan upptaget. Nu rasar man på Tidskriften om ledarskap organisation och personal – LOOP. – Jag blir jättearg när man med berått mod tar ett namn som man vet är upptaget, säger chefredaktören Eva Brandsma till Resume.se.


KRAV:s dummy för kommande tidningen LOOP till vänster, och Akademikerförbundet SSR:s LOOP som redan finns, till höger.

Igår berättade KRAV om planerna på att dra igång tidningen LOOP till hösten. Den ska handla om hållbarhet och miljötänkande. Och de lever som de lär – namnet LOOP är återanvänt. Sedan 2005 finns det en tidskrift med samma namn och nu är man upprörda över namnstölden.

– Allvarligt talat, jag blir riktigt, riktigt sur. Vi har hållit på sedan 2005 och har sedan dess etablerat oss som en ledarskapstidning med akademisk tyngd. Det tar tid att inarbeta ett varumärke men vi vinner mark. Då är det olyckligt när de ska ge ut en tidning med samma namn.

Det säger Eva Brandsma, chefredaktör för Tidskriften om ledarskap organisation och personal – LOOP. Hennes tidning ges ut av Akademikerförbundet SSR och svensk Chefsförening. Upplagan ligger strax över 13 000 och kommer ut med åtta nummer per år. KRAV:s plan är en tidning med en upplaga på runt 15 000 med fyra nummer per år.

Framförallt oroas Eva Brandsma över annonssäljarnas situation:

– Det blir krångligt för dem om de ska sälja annonser till LOOP och så tror köparna att det handlar om frukt och grönt. Det här fick jag reda på via två frilansar som hade läst Resume.se. Det är en liten marknad där risken för förvirring är stor, säger hon.

Att det är tidningar som har olika inriktning är inget argument för KRAV, menar Eva Brandsma. Miljöfrågor är viktigt för alla i dag och så sent som i januari hade LOOP ett nummer med miljötema.

På Redaktörerna, som ska producera KRAV:s LOOP, säger redaktionschefen Åsa Rydén Antonsson att man kände till att det redan fanns en tidning som heter LOOP.

– Vi är inte ute efter att konkurrera med dem överhuvudtaget. Vi har en annan målgrupp, annan idé och annat innehåll.

Har ni planer på att ändra namn?
– Vi får se vad PRV säger. Det finns inte så mycket att säga egentligen innan PRV fattar ett beslut. Jag kan tycka att det är mycket väsen för ingenting.Läs mer: Redaktörerna gör LOOP åt KRAV

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.