Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Krävde bättre säkerhet i Almedalen – nöjda med responsen

Publicerad: 13 mars 2019, 10:38

Efter förra årets Almedalsvecka gick flera företag och branschorganisationer ut i uppropet #näringslivetbackarupp och krävde bättre säkerhet i Almedalen. Nu säger de sig ha fått bra respons på kraven och kommer därför närvara vid årets Almedalsvecka.


En av de stora samtalspunkterna från förra årets Almedalsvecka var den högerextrema organisationen NMR:s närvaro, vilket fick många på plats att känna sig otrygga.

När förra årets vecka var avslutad gick organisationer och företag som Nasdaq, Nordic Capital, Sveriges Annonsörer och Livsmedelsföretagen ut i uppropet #näringslivetbackarupp och krävde att polisen, kommunen och arrangörerna presenterade förbättringspunkter för hur de skulle skydda både individer och organisationer från extremistiska element. Gruppen menade att det fanns betydligt mer att göra inom den befintliga lagstiftningen.

Nu säger sig gruppen ha fått bra respons från alla inblandade aktörer och att de därmed tänker närvara vid årets Almedalsvecka.

"Vi förstår samtidigt att vare sig polis eller arrangör kan garantera en extremistfri vecka, och det är inte heller vad vårt upprop har gått ut på. Det är mycket sällsynt att stora arrangemang förlöper helt utan exempel på brottslighet eller incidenter. Samtidigt har den offentliga förvaltningens prioriteringar och verktygslåda stor betydelse, liksom våra egna möjligheter att påverka."

Lista över företag som stöttar #näringslivetbackarupp:

Almedalen Weekend

Borg Owilli

Business Sweden

Edelman Deportivo

Juno PR

Livsmedelsföretagen

Luleå Näringsliv

Luleå Hamn AB

Miltton Group

Nasdaq

Nordic Capital

Redgert Comms

Segulah

StudentConsulting

Sveriges Annonsörer

Toborrow

Visit Luleå AB

Yours kommunikationsbyrå

3T Invest

500

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.