Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag19.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kreab får skulden för SEB-haveriet

Publicerad: 19 Mars 2009, 12:33

Nu är syndabockarna till SEB:s pr-haveri utsedda. Den svenska pr-bransch­ens nestor Peje Emilsson får dela hundhuvudet med sin gunstling Odd Eiken. – Det här är Kreabs största magplask mot Investor någonsin. Det är en katastrof, säger en källa. Totalt kan Kreab fakturera SEB 10 miljoner kronor årligen.


Ämnen i artikeln:

Annika FalkengrenKreabSEB

Det sista SEB behövde i rådande finanskris var ett medie­drev om ersättnings­nivåer. Ändå fick SEB:s vd Annika Falkengren löpa gatlopp inför en uppretad opinion med anklagelser om mörkläggning och girighet. SEB tog bort bonusarna för de högsta cheferna för att tillmötesgå regeringens bonusregler och kunna kvalificera sig för garanti- och kapital­tillskottsprogrammen. I samband med detta lät SEB bli, eller glömde, att berätta att den fasta lönen samtidigt höjdes för Annika Falkengren och övriga i koncernledningen.

Bankens informationsdirektör Odd Eiken och pr-byrån Kreab nonchalerade sprängkraften i frågan och struntade i att ta fram någon strategi.
Uppgivet konstaterade Annika Falkengren:
– Det är väl här det har gått fel kommunikationsmässigt.
Felhanteringen av nyckelrådgivarna i kommunikationsfrågor har varit så allvarlig att Annika Falkengren har funderat på sin egen framtid inom banken.
Resumé har försökt att få en intervju med SEB:s vd Annika Falkengren för att be henne utveckla resonemanget kring bankens kommunikationsmissar. Men vi kommer inte längre än till Viveka Hirdman-Ryrberg, som är ansvarig för vd-kansliet och bankens tidigare informationschef. Hon bekräftar Annika Falkengrens resonemang. 

– Det blev fel i många avseenden och inte bara under en veckas tid. Vi har haft svårt att få omvärlden att förstå resonemanget bakom vår strategi.
Har Kreab gett er fel råd?
– Det är många bitar som blev fel och tillsammans blev det väldigt, väldigt fel.
Bakom SEB:s kommunikationsstrategi står duon Peje Emilsson och Odd Eiken. Bland bedömare som Resumé har varit i kontakt med beskrivs de som den mest solida relation som två personer i den svenska pr-branschen kan ha. Någon använder omdömet far och son.
– De här dagarna har banken lyckats visa att de inte har någon som helst kontakt med omvärlden. Kreab har gjort bort sig fullständigt när de bara kör powerpoint och strategi och inte lyckas fatta hur man ska hantera breda medier. Odd Eiken trodde att allt skulle blåsa över men tvingades backa. I stället blev drevet bara värre och värre, säger en initierad källa.

Enligt samma källa är jargongen bland kommunikationshöjdarna på SEB och Kreab att de anser sig vara för fina för att svara på allmänjournalisters frågor. Hanteringen av mediedrevet kring lönelyftet blev således helt reaktiv.
– Annika Falkengren reagerade mycket starkt på att de gjorde felbedömning efter felbedömning. Kommunikationsavdelningen ville inte prata med Expressen och breda medier. De är för fina för det och trodde inte att det skulle bli något problem.
– Odd Eiken har kört en strutsmentalitet och tror att han kommer undan radarn genom att hålla sig undan, säger en annan källa.
– Vi tycker att vi sänker lönerna och inte gör något fel. Perspektiven möts men vi kan inte hantera den allmänna opinionen. Inte förklara hur vi tänker, säger ytterligare en källa.
Kreab har i många år varit Investorsfärens huvudrådgivare och byråns ägare Peje Emilsson står bröderna Wallenberg mycket nära.
Årligen kan Kreab fakturera upp till 10 miljoner kronor i arvode. Resumés källor gör dock gällande att det handlar om 5 till 7 miljoner kronor ett normalt år.
Peje Emilsson håller SEB i ett stadigt grepp och leder själv arbetet med banken. På fakturorna från Kreab till SEB specificeras bland annat enskild rådgivning och talskrivning till SEB-ordföranden Marcus Wallenberg och styrelseledamoten Jacob Wallenberg.

truefalse

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Annika FalkengrenKreabSEB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.