Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kreativ Sektor – ny gemensam organisation för kreativa industrin

Publicerad: 15 november 2018, 12:34

Christine Sundberg Carendi, kansliansvarig och Johan Holmer, ordförande, Kreativ Sektor.

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor.


Kreativ Sektor ska verka för att fördjupa branschernas näringspolitiska samarbete och jobba för ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin. Kreativ Sektor ska komplettera branschorganisationerna genom att fokusera uteslutande på näringspolitiska frågor för den kreativa industrin såsom immateriella rättigheter, kompetensförsörjning, investeringsfrämjande och handelsfrågor. Organisationen vill se en nationell strategi och handlingsplan för den kreativa industrin. Den gemensamma organisationen finansieras genom medlemsavgifter från branschorganisationerna.

– De kreativa näringarna är attraktiva att satsa på för länder av olika skäl. De är tidigt internationaliserade, de har en hög tillväxttakt och har många positiva mervärden som positiv påverkan på export och besöksnäring, så en samordning är något som är efterfrågat även av myndigheter och politiken. Vi är redan igång och har bland annat ett samordningsuppdrag från regeringen på exportområdet, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor, till Resumé.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, kommenterar Christine Sundberg Carendi, kansliansvarig Kreativ Sektor, i ett pressmeddelande.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands, och den nya styrelsen består av:

Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna)

Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands)

Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM)

Ludvig Werner (Musiksverige)

Per Strömbäck (Dataspelsbranschen)

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.