Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kreativitet i fokus när Nord DDB gör ny kampanj tillsammans med Vattenfall och Cake

Publicerad: 2 september 2022, 12:01

Nu inleds ett nytt samarbete mellan den svenska elmotorcykeltillverkaren Cake och energibolaget Vattenfall för att ta fram en helt fossilfri motorcykel till 2025. Tillsammans med den nordiska fullservicebyrån Nord DDB ska de gå bortom enbart kommunikation och manifestera företagens gemensamma vision.


Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjNord DDBVattenfall

Cake och Vattenfall ska göra terrängmotorcykeln Kalk OR fossilfri genom att minska dess utsläpp på 1 186 kg CO2e i produktionsfasen till ett absolut minimum till 2025. Initiativet kommer från Nord DDB.

– Vattenfalls mål är att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation och är dedikerade till att hitta partnerskap som inspirerar och bryter barriärer, säger Annika Ramsköld, hållbarhetschef på Vattenfall.

För att illustrera utmaningen har man skapat en kampanj som ska visa vikten av att gå tillbaka till produktionskedjan när man skapar hållbara lösningar. I kampanjfilmerna syns en rökfylld kub med en volym som motsvarar cykelns nuvarande produktionsutsläpp. Cake och Vattenfall delar sina erfarenheter under resans gång och i slutet av filmen töms kuben på rök. Den digitala kampanjen lanseras i Sverige, Finland, Nederländerna och Tyskland och består av video och stillbilder som körs i de sociala medieplattformarna Youtube, Instagram, Facebook, TikTok och Snapchat.

– Vi på Nord DDB är verkligen glada över att projektet med målet att bygga det första helt fossilfria fordonet nu verkligen händer. Det här projektet sätter fokus på kreativitetens roll och hur den kan vara en katalysator för verklig förändring, säger Simon Higby, Nordic creative director på Nord DDB.

I takt med att projektet utvecklas kommer Cake och Vattenfall att dela sin resa med resten av branschen och andra intresserade parter. Parterna hoppas kunna inspirera såväl fordonsindustrin som andra och visa att fossilfrihet genom hela produktionskedjan är möjlig.

– Genom att inspirera andra och dela med oss av våra framsteg på ett kreativt sätt kan vi hjälpa till att accelerera utvecklingen ytterligare, säger Isabella Pehrsson, hållbarhetschef på Cake.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.