Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kreatören med New York som spelplan

Publicerad: 27 Juli 2018, 09:26

Svenska Marie Rönn tar New York med storm i sin roll som kreatör. Resumé lanserar sommarspecialien "Byråspondenterna" som ger en inblick i svenskars vardag på byråer utomlands.


Ämnen i artikeln:

Grey LondonR/GAGrey New York

Alla har på sitt sätt upplevt staden som aldrig sover. Antingen via filmens värld, en hastig tillflyktsort för att komma bort från Sverige – eller också för att jobba och bosätta sig där. Otaliga filmer, böcker, låtar och stjärnor har fötts i New York och känslan av att det är här det händer infinner sig hos många människor som väljer att flytta till The Big Apple.

Även om drömmarna inte uppfylls erbjuder ändå staden en dröm om en dröm, trots att det finns något så sjukt och mardrömslikt som corn dogs. Alla har sin bild av New York och det är inte direkt konstigt med tanke på dess sevärdheter och utsiktsplatser. Skyskrapor som Empire State Building och Rockefeller Center kombinerat med inhysta kyrkor utgör en unik stadsmiljö. För att inte nämna stadsdelar som Brooklyn, Bronx och Queens som alla har fler invånare än Stockholm totalt.

Tv-serien Mad Men porträtterade 60-talets reklamvärld i New York och aldrig tidigare har det varit så kittlande att bli professionell kedjerökare, och med en hatt på huvudet vandra på Manhattans gator till tonerna av Frank Sinatras New York, New York.

Bortsett från kedjerökandet, hatten och årtiondet är kreatören Marie Rönn en del av den världen. Om än en digitaliserad sådan. Till vardags jobbar hon på reklam- och digitalbyrån R/GA i New York, vars huvudkontor är stationerat på Manhattan.

Utsiktsplatsen från Marie Rönns kontor

Byrån startade som ett produktionsbolag och gjorde filmgrafiken till filmer som Alien, Superman och Ghostbuster. Idag är mycket av R/GAs fokus på digitala och sociala medier samt service-design. För ett par år sedan tog byrån fram den första aktivitetsmätaren, Nike Fuelband, som blev en stor succé.

Men Marie Rönn började inte sin karriär i New York. Däremot så gick flyttlasset från Sverige redan som 19-åring och Marie Rönn flyttade till London för att studera på konst-, design- och teaterhögskolan Central Saint Martins.

– Jag var äventyrslysten och intresserad av att plugga utomlands. Så efter några år på Central Saint Martins blev det naturligt att stanna kvar och även jobba i London. Jag trodde nog alltid att jag skulle återvända till Sverige, men än så länge har det inte blivit så, säger Marie Rönn till Resumé.

I över ett decennium jobbade Marie Rönn på flera byråer i London, men när Tor Myhren och Grey New York kom med ett jobberbjudande kunde hon inte tacka nej. Att få bo och jobba i New York hade alltid varit en dröm. Och det verkar inte finnas några tecken på att hon är på väg bort: i början av 2016 lämnade hon Grey på Manhattan och gick till R/GA.

Kommer du att komma tillbaka till Sverige, eller är du inställd på att leva ditt liv i New York?
– New York har verkligen fångat mitt hjärta. Jag älskar energin och smältdegeln av olika människor och drömmar. Det är en klyscha – men det finns en känsla av att allt är möjligt här.Dock är Sverige onekligen ett fantastiskt land och många amerikaner tycker att jag är galen som inte flyttar hem till alla förmåner som skola, sjukvård och vacker natur. Och när det i New York är 42 grader varmt och man sitter fast på en svettig tunnelbana tenderar jag att hålla med dem.

Marie Rönn beskriver allting som mycket större i USA. Byråer är inget undantag och ansvarar generellt för större kunder och större omsättning än de byråerna Marie Rönn jobbade på i London.

– Målgrupperna tenderar att vara bredare och idéerna är ofta inte lika nischade som i London. I början var det en utmaning att hitta insikter som talade till en mycket bredare målgrupp. Produktionen är även betydligt dyrare i USA, så även om budgeten är stor räcker inte pengarna lika långt som i London och resten av Europa. Så i början fick man se till att modifiera sitt manus-tänk och skala ner produktionsidéerna. Den största byrån jag jobbade på i London hade 180 anställda. I New York var det 1 200 personer.

Vad är skillnaden mellan Grey och nuvarande byrån R/GA?
– Grey är i grunden en mer traditionell "above-the-line"-byrå. Oftast var uppgifterna att göra en tv-film eller presskampanj. R/GA fokuserar mer på det digitala, så lösningarna ser ofta annorlunda ut. Väldigt få av brieferna här är tv-uppgifter. Istället står oftast digitala- och sociala medier i fokus. Vi har även fler projektbaserade kunder, istället för fasta, vilket leder till snabbare produktionstid. På Grey kunde det ta ett år från koncept till film. På R/GA kan det ta en till två månader. Det passar mig bättre och gör att arbetet ofta har större möjlighet att vara relevant och tidsenligt.

Inne på byrån R/GA

I rollen som cd börjar oftast Marie Rönns dag med att checka in med sina kreatörsteam och planera hur arbetsfördelningen ska se ut. Det kan handla om hur mycket resurser som kreatörerna behöver, om de vill utbyta idéer eller om det behövs mer tid till att tänka. Amerikanarna har tydligen en faiblesse för möten och ibland upplever Marie Rönn det som att hon har för många.

– Sen på eftermiddagen brukar jag försöka sätta undan lite tid för att själv tänka och dona med olika projekt. Och innan dagen är slut checkar jag in med mina kreatörsteam igen.

Trivs du med arbetsuppgifterna?
– Ja. Just nu är jag cd på Lego och ESPN. Båda är konton med trevliga kunder och roliga projekt. Jag gillar mina kolleger och älskar oftast New York. Så överlag trivs jag nog hyfsat. Här om dagen kom jag på att jag inte hatar mitt jobb, vilket jag tar som ett gott tecken när man jobbar med reklam.

Vad gör du i New York annars?
– Jag har en rastlös treåring så det blir mycket skoteråkande, kladdkakebakande och trädklättrande. På lediga kvällar försöker jag prova någon ny restaurang. Att äta gott är inte svårt i New York och det är lite av en hobby för många.

Under åren har hon varit med och tagit fram en hel del kampanjer, men den senaste för rakhyvelsbolaget Billie är den hon mest nöjd över. Tillsammans med bolagets inhouse-designers ville man skapa en kampanj som normaliserar kvinnligt kroppshår. Med sin partner Tim Cairns agerade Marie Rönn kreatör för kampanjen, där konceptfas, filmproduktion och utförande var de främsta arbetsuppgifterna. Samarbetet med Billie innehöll en väldigt stram budget med ett litet team, men man lyckades ändå med att annonsera på den största tv-bilden på Times Square och kampanjen har sedan dess lyfts fram av bland annat Adweek.

– Vi bestämde oss för att för första gången visa kvinnligt kroppshår i en rakhyvelsreklam. Man kan ju tro att det gjorts förut, men tyvärr har man sett det som så skämmigt att det inte visats. Förhoppningsvis bidrar vår kampanj till en något mer normaliserad syn på kvinnors kroppshår. Och framförallt att det är upp till kvinnorna själva om de vill raka sig eller ej.



Vad är drömmålet?
– Att vara med och ta fram kampanjer som gör gott och som hjälper till att bryta normer eller gör någon slags skillnad i samhället. Just nu är ju det politiska klimatet i USA inte det mest önskvärda, så jag tror det är extra viktigt att försöka få företag och kunder att ta ställning för empatiska värderingar och visa medmänsklighet.

Du jobbar även med andra projekt vid sidan om. Känner du att du har för mycket att göra? Eller är det en arbetshobby?
– Det är väldigt frigörande att få jobba med projekt utan allt för mycket strukturer och lager av kund- och byråpolitik. Jag lägger gärna min extratid på projekt med lite friare tyglar. Ibland blir det kanske lite sena nätter, men om det är roligt kan man ju alltid ta igen den sömnen senare.

Marie Rönn tycker att det bästa med New York är de knasiga och orädda människorna som strövar omkring på gatorna. Även Brooklyn, restaurangutbudet och utsikterna är hon ett fan av.

Vad är sämst då?
– Samhällsklyftorna. Tunnelbanesystemet. Sophämtningen. Saltlakritsförrådet.

Anekdoter från byrålivet i New York vittnar om händelser som Sverige inte kan konkurrera med. De knasiga människorna i USA gäller även framgångsrika stjärnor som Jamie Foxx. Från en redigeringssvit klockan två på natten facetimade Marie Rönn med Jamie Foxx för att få hans godkännande för en reklamfilm han deltog i.

– Jag höll upp telefonen mot skärmen och spelade upp reklamfilmen han var med i för att få hans godkännande i tid.

Samma sak hade inte varit lika häftigt i Sverige. Det är lite som att en kreatör skulle ringa upp Rolf Lassgård klockan två på natten för att diskutera en reklamfilm. En sån anekdot faller ju platt där och då, men med Jamie Foxx blir det helt plötsligt kittlande.

Marie Rönn

Hur ser du på framtiden? Vad hoppas du kommer att hända?
Jag ser gärna att jag jobbar med projekt som känns meningsfulla. Enbart skojiga eller finurliga kampanjer kan såklart vara toppen, men i det nuvarande världsläget känns det viktigt att försöka få företag att ta ett moraliskt ställningstagande. Och tack och lov börjar konsumenten också att tycka det är en viktigt sakfråga när de väljer vart de lägger sina kronor.Jag skulle även gärna jobba på en lite mindre byrå där man förhoppningsvis har lite mer flexibilitet och kan fatta snabbare beslut.

Hänger du något med andra svenskar i New York?
– Nja, det är väldigt blandat och från många nationaliteter. För tillfället har dock tyvärr många av våra svenska vänner flyttat hem.

Är du något i Sverige själv då?
– Jag ser till att åka hem åtminstone ett par gånger om året, eftersom jag måste provsmaka nya Marabou-smaker.

Vad har du för tips till kreatörer som vill prova vingarna utomlands?
– Go for it! Oftast är det lättare att bli anställd i team så para ihop dig med en copy/ad och skicka ut er gemensamma portfolio till de byråer du gillar. Kan även vara smart att skramla ihop till en flygbiljett och försöka träffa byrårekryterare och cd:s ansikte mot ansikte. Även om de inte skulle ha möjlighet att anställa dig just nu, så kommer de ihåg dig så himla mycket bättre när tillfälle väl ges. Att du kanske inte har jobbat på engelska förut är absolut inte ett hinder. En bra idé är en bra idé - oavsett språk.

Och vad har du för tips till kommande kreatörer i allmänhet?
– Ge inte upp. Om du får ett nej så ska du gå hem och jobba på samt förbättra din bok. Fortsätt höra av dig till byråer och reklamare du beundrar. Även om de inte har jobb till dig just då, be dem ändå kolla på ditt arbete och ge feedback. Till slut kommer du att knipa ett jobb du gillar och i processen har du skaffat dig en massa kontakter. Håll dig även à jour om vad andra pysslar med. Vilka kampanjer som belönats och som folk pratar om. Ställ dig frågor som: Vilka kampanjer gillar du själv? Vad är det för slags reklam just du vill göra?

Under åren har Marie Rönn lärt sig att det i alla lägen lönar sig att försöka vara rättvis och snäll, att man själv definitivt inte alltid vet bäst och att det är okej att ta för sig lite.

– Du ska inte vänta på att någon annan ger dig chanser. Skapa dina egna.

Vad är de viktigaste frågorna för dig?
– På en större skala är det om mänskliga rättigheter och miljöfrågor. Båda är livsnödvändiga och hotade. Speciellt av den mycket tvivelaktiga regering i det land jag bor i.

– På en mindre skala, och mer jobbrelaterat, så känns det viktigt att lägga ner energi på att öka mångfalden på byråerna. Både vad det gäller etnicitet och kön. I USA är det fortfarande väldigt vitt och mansdominerat på toppen. Tyvärr även på R/GA. Som tur är har det tack vare rörelser som TimesUp nu kommit upp på agendan hos de flesta. I våras gick även kvinnor inom den amerikanska reklambranschen ihop och bildade TimesUpAdvertising. Det skulle vara intressant att veta om det finns något liknande initiativ i Sverige.

Liknande initiativ finns i Sverige. Bland annat gick reklam-, pr- och kommunikationsbranschen ut i ett gemensamt #metoo-upprop för att kräva ett slut på sexuella trakasserier, övergrepp och sexism i branschen under hashtagen #sistabriefen.

Och i februari i år grundade Nicole Kavander, Roshanak Fatahian och Canan Yasar nätverket "All of us", i syfte att stötta och belysa mångfald inom kommunikationsbranschen. Arbetet pågår alltså även i Sverige, men det får Marie Rönn ta del av nästa gång hon är i Sverige för att äta Marabou.

Här hittar du några av kampanjerna som Marie Rönn varit delaktig i att ta fram:

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.