Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kreatörsrevolt – här är nya numret av Resumé

Publicerad: 29 Augusti 2019, 09:28

Kreatörer, kreativitet, kreativa processer och en papegoja. Resumé nr 7 som kommer ut i dag är det kreativa numret.


På omslaget spanar kreatörerna Evelina Rönnung och Magnus Jakobsson uppåt och framåt. I år har de hoppat av framgångsrika karriärer för att tillsammans starta byrån JR. med ambitionen att göra något annorlunda och intressant. Magnus Jakobsson menar att det många kallar modig marknadsföring i grunden handlar om att säga något intressant.

– Det är lite som att våga säga något intressant på en dejt. Så himla modigt är det inte. Det som kallas mod inom ramarna för marknadsföring är ofta bara likställt med sunt förnuft, nyfikenhet och ambition. att vara modig är att vara intelligent, säger Magnus Jakobsson.

I en elva sidor lång artikel berättar de om sina ambitioner och sina drivkrafter med JR.
Som om inte det vore nog. Ny numret av papperstidningen Resumé är fullspäckat med kreativa infall och spännande läsning.

Här ett axplock.
Svenska konstnärerna som hjälper Apple att sälja in AR.
Kundklubbens svagheter är att alla är med i alla klubbar. Därför är det läge att lägga ned.
Björn Rietz minns när han träffade bönder som hade råttproblem.
H&M stärker sitt varumärke i en annars stillastående modekategori. Det kunderna gillar är H&M.s lågprisprofil.
Kreativitet är avgörande men har även sina risker. Resumés amerikanske reklamkritiker Mark Duffy minns några riktiga kreativa klavertramp.
Dave Trott har skrivit bok om hur man botar kreativ blindhet. Bland annat berättar han om när en papegoja skrek "Fuck off" till prästens fru.
Det är inte lätt att var kreatör på inhousebyråer med agila organisationer. Vi förklarar den kreativa baksidan med nya byråtrenden.
Mark Duffy rapporterar från New York där digitala strateger och content advisors förstör den kreativa processen. Hans tips till alla kreatörer som drabbats av samma övergrepp: "Be dem dra åt helvete".
I juni skickade Resumé två reportrar till Cannes med uppdraget att hitta de udda och kreativa lösningarna. Här är deras rapport.
Efter 25 år av bostadsbonanza och inredningsporr kan vi nu förvänta oss tid bostad betyder brist och trängsel.
Frågespaltsredaktör Aase Berg har fått brev från 22-åriga byråkreatörer som känner psykisk ohälsa när de tvingas ta fram reklamkoncept som riktas mot målgrupper som är äldre ån 30.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.