Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kringlan Svensson rider ut till spelreklamens försvar

Publicerad: 22 mars 2019, 09:14

T-shirten är inspirerad av den danska Bevar Christiania-tröjan.

Sällan har vi svenskar brytt oss så mycket om reklam som när det kommer till spelreklam. De flesta vill förbjuda den, men nu får spelbranschen oväntat stöd av humorpodden "Della Monde".


Det senaste året har spelreklamen och dess omfång utvecklats till en nationell angelägenhet. För mycket och för aggressiv, verkar vara det svenska folkets uppfattning.

Vid årsskiftet trädde den nya lag som tillåter spelbolag med licens att fritt annonsera i vilka medier de vill. I den nya lagen finns även en skrivelse om att reklamen bör vara "måttfull", något det råder delade meningar om vad det exakt innebär.

Klart är att civilminister Ardalan Shekarabi (S) inte är nöjd med hur spelbolagen beter sig och har gett dem till och med den sista mars att skärpa till sin marknadsföring.

Försvararna för spelbolagen har, med undantag för Svenska Dagbladets Per Gudmundsson, varit få. Nu rider dock podcasten "Della Monde" ut till spelbolagens försvar och lanserar en kampanjtisha för att bevara spelreklamen.

"Della Monde har tagit fram en djupt provocerande t-shirt med ett viktigt budskap i dessa oroliga tider då det ropas på förbud mot det fria kulturlivets största mecenater". skriver en av poddens programledare Kringlan Svensson på Facebook.

Designen av t-shirten är en direkt kopia på på den klassiska "Bevar Christiania"-tröjan.

Återstår att se om Della Monde lyckas vända opinionen kring spelreklamen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.