Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Kris, mediedrev och troll – att navigera i kris 2019

Publicerad: 3 Juli 2019, 10:46

Marcus Thomasfolk, kommunikationschef Volkswagen Group Sverige, Boo Ehlin kommunikationsrådgivare, Anna Erman Ojde, kommunikationschef, Danske Bank Sverige, Charlie Stjernberg, pr-konsult, Prime.

Foto: Pax Engström

Krishanteringen följer inte längre skolboken. Hur ska företag hantera risker, kriser och konflikter i det nya medielandskapet? Det var samtalsämnet när Resumé bjöd in till krisseminarium under onsdagen.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenAlmedalen 2019

Kommunikationsintresserade trängdes vid lunchtid i Resumés och Dagens Medias kommunikationsarena på Mellangatan 22 – (ja, folk stod och lyssnade på gatan!) – för att få en inblick i hur man bäst hanterar en kris på ett företag.

På plats var en panel bestående av Anna Erman Ojde, kommunikationschef, Danske Bank Sverige, Marcus Thomasfolk, kommunikationschef Volkswagen Group Sverige, Boo Ehlin kommunikationsrådgivare, Charlie Stjernberg, pr-konsult, Prime.

Volkswagen var i centrum för en av modern tids största varumärkesskandaler. Alla minns väl hur utsläppsskandalen briserade 2015 – då det upptäcktes att 11 miljoner dieselbilar runt om i världen hade en olaglig mjukvara. För bara en månad sedan gjorde Volkswagen en reklamfilm som kretsar runt kring tiden för ”dieselgate”. Marcus Thomasfolk berättade från scenen hur de tog sig ur krisen.

Andra varumärken i kris som nämndes på scenen var bland annat SCA, där det avslöjades att bland annat toppchefer tog privatjet till fotbollsmatcher. Men även hårdgranskningen av Carema, där Charlie Stjernbergs byrå Prime trädde in och hjälpte till.

Något av det viktigaste att tänka på under en kris? Att involvera medarbetarna, enligt Charlie Stjernberg.

– Man ska ha klart för sig att det inte bara är kommunikationsavdelningen som får ta emot frågor under en kris. Är krisen tillräckligt stor kommer enskilda medarbetare också behöva hantera frågor på parmiddagar, bröllop och femtioårskalas och då är det naturligtvis viktigt att även de har en välgrundad uppfattning om vad organisationen gör för att bemöta kritiken.

Marcus Thomasfolk:

– Det är viktigt att ha koll på sina intressenter och att se till att ha bra relationer med dem när krisen väl uppstår, säger han.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

AlmedalenAlmedalen 2019

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.