Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Krisen möts med tystnad

Publicerad: 17 september 2008, 14:42

Den finansiella oron i USA sätter tryck på de svenska bankernas marknads- och kommunikationsavdelningar. Men än så länge sitter de still i båten. – Du kan ju skapa problem med kommunikation, säger Tomas Björklund, marknadschef på Nordea.


Tobias Wagner, Johan Lagerström och Tomas Björklund.

Du får ringa om ett tag. Det glöder om Tobias Wagners telefon!
Så lät det när Resumé sökte Swedbanks kommunikationschef Tobias Wagner dagen efter att Lehman Brothers meddelat att banken har sökt konkursskydd. I spåren av finansoron är bankernas marknads- och kommunikationsavdelningar överösta med frågor från både kunder och medarbetare.
– Det påminner om läget efter 11 september, säger en medarbetare som Resumé har talat med.  

Marknaden, företagskunder och medierna, vill veta hur hårt bankerna är exponerade mot amerikanska banker och försäkringsbolag, medan privatkunderna vill veta hur de ska göra med sina besparingar när börsen rasar.

Några ändrade kommunikationsstrategier finns ännu inte på bankernas agenda, varken vad gäller inriktning, medieval eller budget. Banker brukar å andra sidan heller inte vara särskilt snabbfotade i kommunikationsarbetet.
Men förutsättningarna kan ändras snabbt, understryker Tomas Björklund, marknadschef på Nordea.   
– Vi sitter inte lugnt i båten, vi sitter tvärtom väldigt alerta och följer just nu utvecklingen väldigt nära, säger han. 

Det finns också enligt Tomas Björklund budgeterat utrymme att göra snabba förändringar eller att styra om kommunikationen. Men så länge oron är ”generell” och kopplad till börsen avviker banken inte från den inslagna linjen.  

– Kommunikationen har under hela året varit inriktad på sparande och private banking. Nästa stora kampanj, som kommer under vecka 42, är inriktad både på sparande och ändringarna i reglerna för flytträtten.

Tomas Björklund tror också att ett alltför stort avsteg från kommunikationsstrategin skulle kunna ge signaler om att läget inte är så stabilt:
– Du kan ju också skapa problem med kommunikation.

Johan Lagerström, presschef på Handelsbanken, är av samma uppfattning:  
– Vi får i nuläget mer frågor från marknaden än från privatkunder. Risken är ju också att ett allmänt kommunikationsutspel i ett sådant här läge ger en bild av att allt inte står rätt till.

Tobias Wagner säger att banken nu primärt satsar på den interna kommunikationen.
– Det finns en oro både internt och externt. Därför vill vi först se till att medarbetarna får rätt information, så att de kan besvara kundernas frågor.
– Vi får ju också en massa frågor från medierna just nu där vi försöker vara så tydliga vi kan. Det finns uppgifter som vi inte kan gå ut med, inte minst eftersom förutsättningarna ändras från en dag till annan.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.