Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kritik mot Accentures satsning på köp- och säljplattform

Publicerad: 29 Maj 2018, 11:25

Att det digitala konsultbolaget Accenture Interactive vill lansera en egen programmatisk köp- och säljplattform har väckt ont blod bland mediebyråer och medieköpskonsulter.


Ämnen i artikeln:

AccentureProgrammatic

I slutet av förra veckan meddelade det digitala konsultbolaget Accenture Interactive att man utöver konsultverksamhet inom programmatic, mediestrategi, plannering och aktivering i framtiden vill kunna bistå kunderna med köp och sälj inom samma områden.

Med anledning av Accentures roll som konsulter och revisorer har nyheten fått kritik från en rad mediebyråer och medieköpskonsulter.

Mediebyrån MediaComs vd Stephen Allan har bland annat kallat de dubbla stolarna för "oroande" och Alan Rutherford, styrelseordförande för Ebiquitys medieverksamhet, kallar Accentures lansering för banbrytande samt att den innebär en tydlig intressekonflikt.

Enligt Rutherford har Accenture genom sin konsultverksamhet tillgång till konfidentiell klient- och byrådata som ger dem en orättvis fördel.

– Som revisor måste man vara helt oberoende och inte påverkas ekonomiskt av de beslut man är med och fattar, säger Stephen Broderick, vd på brittiska FirmDecisions till Campaign.

Flera av analytikerna Campaign talat med menar att Accenture skulle bli tvingade att dra sig tillbaka från rollen som medierådgivare om de skulle ta steget och lansera en egen medieköpsplattform.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AccentureProgrammatic

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.