Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kritik mot ännu en låneförmedlare – Konsumentverket slår ned på Zmartas reklamfilm

Publicerad: 13 oktober 2022, 08:05

Att ta ett lån via Zmarta framstår i reklamfilmen som en bekymmersfri lösning på ekonomiska problem, anser Konsumentverket.

Tredje gången på kort tid slår nu Konsumentverket ned på ett kreditbolags marknadsföring. Den här gången är det en reklamfilm för jämförelsetjänsten Zmarta som myndigheten anser strider mot god marknadsföringssed och är att anse som otillbörlig.

Ämnen i artikeln:

NyheterZmartaLendoKreditmarknadsföringReklamfilmKonsumentverketKritik

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Konsumentverket anser att en reklamfilm från jämförelsetjänsten Zmarta (se längst ned i artikeln) brister mot måttfullhetskravet vid marknadsföring av krediter. Reklamfilmen, som har gått på TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan och Kanal 9, utspelar sig i en idyllisk miljö med ett par som berättar att de tagit ett lån via Zmarta. Enligt Konsumentverkets bedömning framställs det som något lockande och enkelt att ingå ett kreditavtal via bolaget, vilket ger intryck av att vara en bekymmersfri lösning på konsumentens eventuella ekonomiska problem.

Konsumentverket anser vidare att reklamfilmen ger sken av att ett kreditavtal via bolaget inte innebär några negativa konsekvenser för privatekonomin, vilket är missvisande. Myndigheten lyfter fram att reklamfilmen i sin helhet genomsyras av en avslappnad och harmonisk känsla, och att personerna i reklamfilmen framstår som lättade på grund av att de tecknat en kredit via bolaget. 

LÄS MER: Lockrop och snabba cash trots rekord i skuldberg – så tänjer kreditbolagens reklam på gränserna

Sammantaget anser Konsumentverket att reklamfilmen i sin helhet lockar konsumenten till att fatta ett oöverlagt beslut om att ingå ett kreditavtal. Det mot bakgrund av att det endast framstår som fördelaktigt att ingå ett kreditavtal via bolaget. Marknadsföringen är därför inte neutral då den inte heller överlåter åt kunden själv att avgöra huruvida krediten är förmånlig för denne.

Konsumentverket anser att marknadsföringen, vid en helhetsbedömning, vare sig är återhållsam eller måttfull. Då marknadsföringen strider mot måttfullhetskravet strider den även mot god marknadsföringssed och är att anse som otillbörlig. 

Zmarta ges nu möjlighet att yttra sig senast den 17 oktober, därefter tar Konsumentverket ställning till om några ytterligare åtgärder ska vidtas i ärendet.

Det här är tredje gången på kort tid som Konsumentverket slår ned på ett kreditbolags reklam. Nyligen har även Sambla och Lendo fått kritik för att brista mot måttfulhetskravet. 

Resumé söker Zmarta för en kommenterar. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev