Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kritik mot Gör plats-kampanjen: "Känner mig utskämd inför hela Sverige"

Publicerad: 30 September 2019, 10:28

Natalie Erikssons ben och armar har blivit inretuscherade på influencern Therése Lindgrens kropp (andra bilden till höger).

Natalie Eriksson, som föddes med en fysisk CP-skada, används i Arbetsförmedlingens senaste Gör plats-kampanj där hennes ben och armar har blivit inklippta på Therése Lindgrens kropp. Nu riktar hon skarp kritik mot kampanjen: "Fotografen gjorde allt för att förvärra min CP".


Ämnen i artikeln:

Arbetsförmedlingen

Under måndagen lanserade Arbetsförmedlingen tillsammans med Le Bureau den fjärde och sista kampanjen inom det långsiktiga kommunikationskonceptet "Gör plats" som syftar till att göra arbetsgivare mer positivt inställda till att anställa personer med funktionsnedsättning.

I kampanjen syns framgångsrika personer inom näringsliv och kultur såsom influencern Therése Lindgren och musikern Adam Tensta, som på kampanjbilderna har fått en funktionsnedsättning inretuscherad. Arbetsförmedlingen ställer i kampanjen frågan om profilerna hade haft samma chans att lyckas om de hade haft denna funktionsnedsättning på riktigt.

Nu möter kampanjen stark kritik i sociala medier efter att influencern och journalisten Natalie Eriksson, som har en CP-skada och vars ben och armar har blivit inretuscherade på Therése Lindgrens kropp, gått ut i ett inlägg på Facebook och berättat att hon upplever sig illa behandlad i samband med kampanjen.

LÄS MER: "Kritiserar Arbetsförmedlingens kampanj: 'Extremt förminskande'"

Natalie Eriksson var med i en tidigare kampanj inom "Gör plats" förra året och skriver att hon då tyckte att kampanjen var bra eftersom den fick henne att framstå som den hon är. Hon berättar därefter hur hon behandlats under den aktuella kampanjen:

"På plåtningen var fotografen väldigt skum. Jag blev tvingad till att göra saker med min vänstra hand som är den mest 'skadade' delen i min kropp. Mina ben skulle peka utåt vilket de aldrig gör. Fotografen gjorde allt för att förvärra min CP. Jag har arbetat som modell i nio år och som modell, med CP dessutom, är man väldigt utsatt. Gränsen mellan vad man vill och vad man inte är bekväm med är hårfin", skriver hon.

Därefter ifrågasätter Natalie Eriksson Arbetsförmedlingens frågeställning huruvida Therése Lindgren hade blivit en "mäktig influencer" om hon hade haft ett funktionshinder, då Natalie Eriksson själv har en roll som influencer.

"Nej jag har inte 100k följare och jag kan inte leva på mina sociala medier. MEN i nio år har jag inspirerat folk via min serie på SVT, artiklar, intervjuer och min blogg som hade 600 000 läsare. Jag ÄR Influencer. Jag ser mina sociala medier som ett extrajobb även om jag satsar mer på musiken", fortsätter hon i inlägget.

"Men det värsta är texten. Jag känner mig utskämd inför hela Sverige. Vad sänder jag för signaler till andra tjejer när det står så? Just nu känns allt skit".

Natalie Eriksson understryker att kritiken inte riktar sig mot Therése Lindgren, som enligt henne får ta emot mycket hat på grund av kampanjen.

Arbetsförmedlingens kommunikationsdirektör Mikael Hvinlund säger till Resumé att han beklagar om Natalie Eriksson har fått fel information.

– Vi har sett att Natalie har gått ut med sina tankar i sociala medier och försöker nu få kontakt med henne för att höra hennes bild av det hela. Det är väldigt tråkigt om det har blivit ett missförstånd eller om det inte har varit tillräckligt tydligt för henne.

– Vi jobbar med en byrå (Le Bureau, reds. anm.) som står för produktionen av kampanjen och vi har varit angelägna om att prata igenom kampanjupplägget med dem i förväg. Byrån säger till oss att de har varit tydliga, men uppenbarligen har det brustit på något sätt. Vi har inte lyckats få tag på Natalie ännu men försöker få till ett telefonsamtal. Det är viktigt för oss att lyssna på henne, fortsätter han.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Arbetsförmedlingen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.