Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Kritik mot SVT:s kampanj: "Har gått i populisternas fälla"

Publicerad: 8 Oktober 2019, 05:38

Från SVT:s nya kommunikationskoncept.

Foto: SVT

SVT:s nya kommunikationskoncept får kritik, H&M:s senaste varumärkessatsning Afound tvingas skära ned och den tidgare Droga5-chefen talar ut om anklagelserna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

H&MDroga5SVT

Resumé rapporterade i förra veckan om SVT:s nya kommunikationskoncept "Har aldrig varit viktigare" som tagits fram i samarbete med Åkestam Holst. Syftet med konceptet är att ta ett tydligt ställningstagande för den oberoende journalistikens betydelse i tider av desinformation och påverkanskampanjer. Den första filmen inom kampanjen, som går under namnet "Höna av en fjärder", handlar om hur en trivial sak blir en världsnyhet. I scenerna får tittaren se hur en nyhet från Sverige förvrängs och används när den når ut i världen.

I Göteborgs-Posten riktar nu tidningens ledarskribent Håkan Boström stark kritik mot kampanjen. Han lyfter fram hur SVT:s marknadschef Christer Mellstrand säger till Resumé att SVT velat hitta "ett narrativ som folk känner igen sig i". Det menar Håkan Boström är problematiskt, och pekar på att de som på allvar vill undergräva den professionella journalistiken lyfter nämligen exakt samma "berättelse" som Christer Mellstrand.

Han anser att SVT:s kampanj för ett "försåtligt sätt" omvandlar public service journalistiska uppdrag till att försvara den officiella bilden av Sverige mot ett "diffust hot".

"Mediechefer, marknadsavdelningar och kommunikatörer har en naturlig benägenhet att tänka i konflikt- och strategitermer snarare än i termer av reflekterande analys. Varumärket ska stärkas, marknadsandelar ska erövras, konkurrenter ska motarbetas. Det kritiska tänkandet ersätts med ett identitetsbyggande som i fallet nyhetsförmedling lätt får en politisk slagsida. Det är knappast en slump att SVT låtit en reklambyrå ta fram den här filmen. Men sanningen är ingen produkt", skriver han bland annat.

LÄS MER: "SVT:s marknadschef tog revansch på alla som tvivlade"

H&M:s senaste varumärkessatsning Afound tvingas skära ned
Det var förra våren som H&M-gruppen lanserade Afound, det senaste av modejättens många satsningar på mindre varumärken. Afound kan beskrivas som H&M:s outlet där de erbjuder sänkta priser på såväl sina egna produkter som hundratals andra varumärken. Nu skriver Breakit att Afound tvingas göra nedskärningar som påverkar 50 tjänster av cirka 150 anställda. Enligt Afounds vd Joanna Hummel handlar det om att bolaget ska satsa mer digitalt och mindre fysiskt.

LÄS MER: "H&M marknadsförde kollektion som miljövänlig – bröt mot norsk lag"

Känslan i fokus under Masters of Marketing
Förra veckan ägde amerikanska Association of National Advertisers årliga konferens Masters of Marketing rum i Orlando i USA. Konferensen är en av de största eventet inom marknadsföring i USA och samlar några av branschens största namn. Enligt Adages rapport var det framför allt ett tema som stod i centrum under konferensen: hur marknadsförare måste fylla sin marknadsföring med mer känsla.

– Hela idén om mänsklighet är ett stort tema. Gör du din teknologi mer mänsklig, eller är du mänsklighet? Vi bygger varumärken och varumärken är väldigt känslomässiga saker. I grund och botten måste du skapa en rationell koppling, men också en som talar till hjärtat, sade Meredith Verdone, marknadsdirektör för Bank of America, under konferensen.

Reklaminvesteringarna i sociala medier ökar på bekostnad av print
Reklaminvesteringarna i sociala medier kommer öka med 20 procent under 2019 och stå för 13 procent av de totala reklaminvesteringarna på ett globalt plan. Det visar Zenith Media’s Advertising Expenditure Forecast, som The Drum rapporterar om. Utvecklingen innebär att investeringarna sociala medier för första gången kommer gå om print på ett globalt plan. Investeringarna i dagstidningar och tidskrifter kommer istället minska med 6 procent under året. Sociala medier ligger dock fortfarande bakom tv som tar 29 procent av investeringarna och sök som tar 17 procent.

Tidigare Droga5-chefenTed Royer talar ut om anklagelserna
I januari 2018 anlitade Droga5 i New York en extern firma för att utreda den kreativa chefen Ted Royer. Bakgrunden till utredningen var anklagelser om trakasserier som publicerats på det anonyma Instagramkontot Diet Madison Avenue. Ted Royer fick därefter sparken från toppbyrån.

Nu skriver Adage att han har gjort sitt första framträdande sedan dess, under London International Awards’ Creative Liaisons i Las Vegas. Där gick Ted Royer igenom anklagelserna som riktats mot honom, förnekade vissa men bad också om ursäkt till de som han potentiellt har skadat och till Droga5. Men han erkände också hur hans tidigare beteende kunde se ut:

– Jag skämtade, jag var flirtig, jag uppmuntrade drickande och droganvändning. Och jag trodde på den gamla rockstjärne-bilden av en kreative douche bag som säger att du måste festa väldigt hårt och göra ett fantastiskt jobb för att vara någon med värde i den här industrin. Jag betedde mig definitivt själviskt och omoget, sade han.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

H&MDroga5SVT

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.