Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kritiken haglar efter DJ Battle

Publicerad: 7 juli 2022, 11:29

Assefa Communications arrangerar DJ Battle på Kallis i Visby under Almedalsveckan.

Foto: Marko Saavala

Trots knivdådet i centrala Visby så genomfördes DJ Battle som planerat under kvällen. I en skriftlig kommentar förklarar arrangören varför: ”Vi har full förståelse och respekt för reaktionerna.”


Ämnen i artikeln:

DJ BattleAlmedalenAssefa KommunikationDagens MediaNyheter

Under Almedalsveckans näst sista dag begick en person ett knivdåd på Donners plats, något som slutade med ett dödsfall. På kvällen genomfördes evenemanget DJ Battle, trots att dådet genomfördes bara ett par hundra meter därifrån.

”Respektlöst”, ”smaklöst”, ”okänsligt” är några av reaktionerna.

På Twitter syns många upprörda röster, som menar att arrangörerna borde tänkt om och ställt in evenemanget. DJ Battle grundades av Mathias Kallio, och har i många år arrangerats av Dagens Media. I år är det dock pr-byrån Assefa Communications som har varit arrangör, och Dagens Media har varit mediepartner. Det innebär att beslutet om eventets vara eller icke-vara har legat hos Assefa Communications, snarare än Dagens Media.

Matilda Harar är projektledare på Assefa Communications, som anordnade DJ Battle, och kommenterar till Dagens Media via sms:

”Vi hade en dialog med flera som var involverade i gårdagens event. Polisens budskap var att alla evenemang skulle fortgå som planerat och att det ej var en ökad hotbild. Vi har full förståelse och respekt för reaktionerna.”

Mathias Kallio, grundare av Dagens Media och DJ Battle, är i dag affärsområdeschef på Bonnier Business Media och kommenterar också beslutet via sms. Han skriver:

”Det är en fruktansvärd händelse dådet som skedde vid Donners Plats i går eftermiddag. Att personen i fråga hade avlidit bekräftades av polisen senare på onsdagskvällen då vi redan hade öppnat dörrarna till DJ Battle. Att ställa in evenemanget och köra ut besökarna med så kort varsel bedömde huvudarrangören Assefa i samspråk med mediepartnern Dagens Media då inte vara rätt alternativ.”

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.