Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Kritiken mot Oatlys reklam fortsätter: "Ett lågvattenmärke"

Publicerad: 13 September 2019, 13:09

Sveriges lantbrukare tycker att Oatlys kampanj "Spola mjölken" skapar splittring i branschen. Nu går även journalisten och ledarskribenten Patrik Oksanen ut med kritik mot havredryckstillverkaren.


Ämnen i artikeln:

Oatly

Oatlys senaste reklamkampanj där konsumenterna uppmanas att "spola mjölken" i en referens till den klassiska informationskampanjen "Spola kröken" från 70-talet har väckt kritik bland landets bönder. Tidningen Land Lantbruk rapporterade i veckan om hur Oatlys havreleverantörer anser att bolaget med sin kaxiga kommunikation gentemot mjölkindustrin skapar splittring i branschen.

– Jag är skyldig mitt företag att sälja till det företag som betalar bäst. Men just nu känns det inte så stimulerande eller roligt att sälja till Oatly eftersom man för en så bakvänd och destruktiv kampanj, säger spannmålsodlaren Lars-Johan Merin.

Nu riktar även journalistiken Patrik Oksanen, ledarskribent på Hela Hälsingland, skarp kritik mot Oatlys kampanj. I en ledartext skriver han att "Oatlys reklam är ett lågvattenmärke i en tid som ständigt slår nya rekord i lågvattennivåer".

Patrik Oksanen anser att det är "hårresande" att Oatly i kampanjen likställer "vilt supande" med mjölkdrickande.

"(...) liksom övriga liknelser som ”röka utan filter, köra bil utan bälte, pippa utan skydd” som Bergqvist säger i reklamfilmen. Jämförelserna är så befängda att fler än jag torde sätta mjölken i vrångstrupen och undra hur det egentligen är ställt med havrenissarna på Oatly som anammar trumpismens spelbok".

Ulrika Enström, pr-chef på Oatly, säger till Resumé:

– Det är intressant att Oksanen anser att vi bortser från logik och rimlighet när all forskning visar på att vi behöver ändra våra beteenden om vi ska lyckas rädda klimatet. ”Attacken”, menar han, är både sanslös och oproportionell. Är den verkligen det? Siffrorna är tydliga, och att bortse från dem och upprätthålla dagens livsmedelssystem är inte bara skadligt för klimatet, det leder också Sveriges bönder in i en återvändsgränd. För framtiden är inte animaliebaserad, den är växtbaserad.

Även Kristina Yngwe, Centerpartiets landsbygdspolitiske talesperson, är kritisk till Oatlys reklam. På Facebook skriver hon:

"Jag tycker att Oatleys produkter är spännande, och jag ser verkligen stora möjligheter i att med innovativa produkter hitta en ny internationell marknad för svensk havre. Men att så aggressivt marknadsföra sin egen produkt genom att ’spola’ sin konkurrent på detta sätt tycker jag bara är tråkigt".

Oskar Schönning, ekonomireporter på Lantbrukets Affärstidning, skriver att Oatly borde lägga krutet på annat istället för att "hetsa i Sverige".

"Vill Oatly på allvar påverka klimatet skulle det vara piggare att lägga kampanjkrutet på Donald Trump. Eller att uppmana en av sina största intressenter – kinesiska staten – att spola kolet".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Oatly

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.