Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kronans Apotek flyttar hela digitala marknadsfunktionen inhouse

Publicerad: 10 Oktober 2019, 06:12

Kronans Apotek tar hem affären från mediebyrån genom att rekrytera deras digitala chef, expterter rasar mot Twitters missbruk av data och ökad samarbete mellan nordiska konsumentombudsmän. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Kronans Apotek har rekryterat mediebyrån Hears medgrundare och digitala chef, Eric Sjöbeck som blir chef för media och CRM för varumärket. På så sätt flyttar apotekskedjan hela den digitala marknadsfunktionen inhouse, medan de traditionella ligger kvar hos Hear. I ett pressmeddelande skriver bolaget att beslutet man förutom att utveckla och stärka den digitala kommunikationen, också handlar om att öka kontrollen och effektivisera.

– Vi har utmärkta samarbetspartners, men det går inte att jämföra med att ha expertisen inhouse. Vi är och vill vara nära våra kunder och då måste vi också vara nära all data, säger Emelie Friis, marknadsdirektör på Kronans Apotek i en kommentar

Experter rasar mot Twitters missbruk av personuppgifter
Twitter har bett om ursäkt sedan det blivit känt att bolaget använt personers telefonnummer och mejladresser för att sälja riktad reklam. Till The Drum riktar flera experter skarp kritik mot mikrobloggen. Neville Doyle som är chefsstrateg på fullservicebyrån Town Square säger att techjätten"antingen agerat utan moral eller inkompetent". Dr Augustine Fou, tidigare digitalchef för Omnicom och expert på ad fraud, kallar upptäckten för "total chickenshit" och menar att Twitter förmodligen hade fortsatt om det inte var för Cambridge Analytica-skandalen.

Amerikanska tonåringar väljer Youtube före Netflix
Tonåringar i USA spenderar mer tid framför Youtube än framför Netflix enligt en ny rapport från analysfirman Piper Jaffray som bygger på svar från 9500 tonåringar. 37 procent av respondenterna tittar dagligen 35 procent. Motsvarande siffra för Hulu var 7 procent och för Amazon Prime 3 procent. Det rapporterar Adweek.

Ökat samarbete mellan nordiska konsumentombudsmännen
De nordiska Konsumentombudsmännen kommer att utöka sitt samarbete. Huvudsyftet är att gemensamt se över insamlingen av personlig data och riktad reklam.
– Det gäller att hänga med i utvecklingen. Vi behöver bli bättre på den här typen av frågor, säger Daniel Karfs, biträdande konsumentombudsman till DN.

Tidskriftsraset fortsätter
Tidskrifterna minskar sin räckvidd i senaste Orvesto Konsument. Värst drabbad är Golf Digest som backar med över 30 procent. Går mot strömmen gör däremot Dagens ETC som ökar sin räckvidd med 30,9 procent. Det rapporterar Dagens Media.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.