Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kronfågel döljer kritiska kommentarer på Facebook

Publicerad: 24 September 2019, 12:30

Från Kronfågelns senaste kampanj.

Kronfågel har mött stor kritik i sociala medier för sin senaste kampanj som lyfter kycklingens hållbarhetsfördelar gentemot nötkött. En del kritiska kommentarer väljer bolaget att ta bort eller dölja, för att "säkerställa en konstruktiv och inspirerande ton".


Ämnen i artikeln:

KronfågelHåkan Olofsson

Kronfågel lanserade i dagarna sin största kampanj någonsin, i vilken varumärket enligt gällande tidsanda väljer att sätta fokus på hållbarhet. Produktfördelen som Kronfågel lyfter fram är att kyckling har en tiondels klimatpåverkan i jämförelse med nötkött. Varumärket vill på så vis hjälpa konsumenten att göra "enkla och medvetna val". I kampanjen är budskapet:

"Om alla som läser det här väljer kyckling i stället för nötkött en enda gång, är det som att kompensera för 14 långflygningar med jumbojet. Gör något enkelt för klimatet i kväll".

Kampanjen har mött stor kritik i sociala medier där många anklagar Kronfågel för vilseledande reklam och så kallad greenwashing. Greenwashing innebär att den som bedriver en verksamhet genom marknadsföring försöker skapa en bild av att vara miljövänliga genom att belysa enskilda miljövänliga insatser.

LÄS MER: "Så ska Preem hantera Greenwashingpriset"

Kritik kommer även från varumärkesexperten Håkan Olofsson och klimatforskaren Erik Huss som i sin blogg hos Resumé lyfter det ohållbara i dagens hantering av kyckling.

"Så vad är lösningen? Finns det något hållbart sätt att få i sig protein, utan att miljontals djur plågas i onödan? Faktiskt. Svaret hittar du på Kronfågels egen hemsida. Precis som de själva skriver är klimatbelastningen för kyckling lägre än för nötkött, men inte lika låg som för växtbaserade proteinkällor", skriver dem i inlägget.

I kommentarsfälten på Kronfågels Facebooksida är kritiken hård. Vissa användare ifrågasätter varför deras kommentarer gällande kycklingarnas levnadsförhållanden blir borttagna. Kronfågel svarar med ett standardsvar, som även finns att läsa under "husregler" för Kronfågels Facebooksida:

"För att säkerställa en konstruktiv och inspirerande ton i allt material associerat med denna sida, samt för att värna om att våra befintliga konsumenter och fans, förbehåller sig Kronfågel rätten att dölja innehåll och kommentarer som aktivt kritiserar eller raljerar över valet att äta kyckling, och/eller Kronfågels verksamhet".

Sandra Engstrand, kommunikationsansvarig på Kronfågel, svarar i ett mail till Resumé på hur bolaget resonerar kring att dölja kritiska kommentarer:

– Vi har regler för vad som är tillåtet och inte bland dialogen i våra flöden. Det gör att vi förbehåller oss rätten att plocka bort kommentarer som strider mot dessa regler. Exempelvis så tolererar vi inte hot och påhopp.

Hon fortsätter:

– Vi har ansvar för att alla våra plattformar ska upplevas som välkomnande och inkluderande. Därmed måste vi moderera dialogen och plocka bort sådant som är otillåtet. Vi skulle aldrig exkludera kommentarer som handlar om att man inte äter kyckling eller som framför kritik mot vårt varumärke. Sådant bemöter vi dagligen, vilket är tydligt när man besöker oss på sociala plattformar.

Vart drar ni gränsen för vad som är okej eller inte när det gäller kritik mot valet att äta kyckling eller Kronfågels verksamhet?
– Det är svårt att ge svar på exakt var en gränsdragning sker. Vi gör ju bedömningar från fall beroende på kommentarens karaktär. Det stämmer att vi har låtit mycket kring just kampanjen legat kvar då vi valt att bemöta en del kommentarer på plats i flödet. Ibland kan det också se ut som vi låter kommentarer ligga kvar men det kan handla om att vi inte har hunnit moderera och rensa. Det viktigaste för oss är att vi visar att vi finns närvarande och bemöter både ris och ros. Att konsumenter känner att vi hör och ser dem.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

KronfågelHåkan Olofsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.