Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Kronfågel stoppar reklamfilm – uppfödare ville inte medverka

Publicerad: 27 September 2019, 06:27

Ytterligare bakslag för Kronfågels kampanj, Thomas Cooks konkurs stoppar jättekampanj och Facebook testar dolda likes. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Kronfågel

I förra veckan släppte Kronfågel sin största kampanj någonsin tillsammans med Nord DDB där varumärket med ett nytt kommunikationskoncept slog fast att kyckling har har en tiondels klimatpåverkan om man jämför med nötkött. Kampanjen har mött kritik bland annat från företagets underleverantörer, kycklinguppfödarna. Nu väljer Kronfågel att dra tillbaka en av reklamfilmerna i kampanjen sedan en av uppfödarna inte velat medverka i filmen, vilket ATL:s bloggare Rickard Axdorff var först med att rapportera. Det är inte helt klart om personen i reklamfilmen har blivit tillfrågad innan. Förteget antyder det egnom att säga att medverkan inte "sågs över innan publicering".

I en kommentar till filmen på Kronfågels Facebookssida skriver företaget:

"För oss är våra uppfödare en jätteviktig del i vår värdekedja och därför har vi varit så glada över att kunna visa upp en del av det viktiga arbete som sker på kycklinggårdarna. Vi har dock ett ansvar för personer som figurerar i vårt material och behöver därför nu ta bort denna filmen då uppfödaren i filmen inte vill medverka. Vi beklagar att detta inte sågs över innan publicering".

I dagsläget ligger filmen fortfarande kvar på företagets Facebooksida.

LÄS MER: Därför är hanteringen av kyckling ohållbar

Thomas Cooks konkurs stoppar kampanj för 300 miljoner
Ving återupptog snabbt sin kommunikation efter ägaren Thomas Cooks konkurs i måndags. I Storbritannien drabbas leverantörerna av resekoncernens fall. Till tidningen Campaign berättar produktionsbolaget Gaggles grundare hur en inspelning på Mallorca som skulle äga rum i veckan har ställts in. Kampanjen skulle rulla i tio månader från december 2019 och omfattar 26 miljoner pund i medieinvesteringar (313 miljoner kronor). Därtill sex miljoner kronor i produktionskostnader. Dentsu Aegis byråer i UK, däribland Carat och iProspect har hanterat merparten av resekoncernens reklam- och medierådgivning på marknaden det senaste decenniet.

Facebook testar dolda likes
Facebook inleder nu tester med att dölja antalet likes på inlägg på den australiensiska marknaden. Användarna kommer inte längre se hur många som gillat någon annans inlägg i sina flöden, den som publicerat ett inlägg kan även i fortsättningen själv se hur många som gillat det. Facebook har sedan tidigare testat dolda likes på Instagram på ett antal marknader. Det rapporterar Techcrunch.

Nikes storsatsning under dam-VM i fotboll betalade av sig
Under sommarens Fotbolls-VM för damer i Frankrike var Nike det varumärke som investerade mest pengar och sponsrade bland annat 14 av 24 lag i turneringen. Nu visar försäljningssiffror från kvartalet att synligheten gav effekt. De totala intäkterna ökade med sju procent och varumärkets intäkter kopplade till evemenemanget var fyra gånger större än under Fotbolls-VM 2015. Globalt ökade försäljningen av damartiklar med 16 procent. Det rapporterar The Drum. Nike själva tillägnar ökningen till den medvetna satsningen på evenemanget.

Rapport: Stora risker med syftesdriven marknadsföring
En ny studie som presenterades vid Advertising Week i New York i veckan visar att amerikanska konsumenter är dubbelt så benägna att bojkotta ett varumärke på grund av ett politiskt ställningstagande jämfört med sannolikheten att hen kommer att köpa varumärkets produkter av samma anledning. 29 procent av respondenterna i studien uppger att de har slutat köpa varor av ett specifikt varumärke på grund av ett ställningstagande medan endast 15 procent säger sig ha gjort ett köp baserat på var varumärket sätter ned foten. Det rapporterar AdAge.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Kronfågel

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.