Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kronfågels marknadschef om bråket med bönderna: "Tråkigt att de har synpunkter"

Publicerad: 27 September 2019, 10:52

I veckan har Kronfågels senaste kampanj fått kraftig kritik från Sveriges bönder. Företagets marknadschef Susanne Zabrodsky önskar att bönderna hade fört dialog direkt med dem istället för att ta striden via media.


Ämnen i artikeln:

KronfågelNord DDB

Den 16 september lanserade Kronfågel sin största kommunikativa insats någonsin. I det nya kommunikationskonceptet, framtaget av Nord DDB, läggs fokus på hållbarhet och det faktum att kyckling har en tiondel så stor klimatpåverkan som nötkött.

– Vi vet att många människor tycker att det är svårt att veta hur och vad man ska handla för att inte bidra med för stora klimatavtryck. Vi inom livsmedelsbranschen behöver hjälpa konsumenten att navigera i detta. Vi vill bidra med enkla lösningar som både kan göra gott för dig som människa samtidigt som det är bra för planeten. Det är dags för oss att berätta att genom att välja kyckling istället för kött så bidrar du till betydande mindre utsläpp av växthusgaser, berättade Susanne Zabrodsky, marknadschef på Kronfågel, i samband med att det nya konceptet släpptes.

Under gårdagen valde dock Kronfågel att plocka ned en av enheterna från kampanjen från sin Facebooksida. Precis som i enheterna som rullar i tv handlar Facebookfilmen om klimatfördelarna med att äta kyckling till skillnad från nötkött. Anledningen till varför Kronfågel plockade ned filmen är dels att en av bönderna som syns i den inte ville medverka i reklamkampanjen och dels att den fått kritik från andra bönder. Bonden i fråga har tidigare medverkat i Kronfågels marknadsföring men hade inte tillfrågats huruvida han ville vara med i just den här kampanjen.

LÄS MER: Därför är hanteringen av kyckling ohållbar

Även om filmen är framtagen av Nord DDB säger Susanne Zabrodsky att det är Kronfågel som bär ansvar för att bonden inte tillfrågats.

– Det är en miss från vår sida helt enkelt, berättar hon.

Enligt henne har det brustit i rutinerna eftersom filmen inledningsvis var tänkt att användas internt, men att de varit så nöjda med resultatet att de visat den även på sin Facebooksida.

Kampanjen som helhet har även rört upp känslor bland Sveriges bönder som menar att den ställer olika typer bönder mot varandra. En av de som lyft kritik mot kampanjen är bonden Rickard Axdorff. Han har tidigare varit kritisk mot Oatlys kampanj "Spola Mjölken" och menar att Kronfågel begått samma misstag – att skapa splittringar mellan sina uppfödare.

"För egen del kommer jag utöva min konsumentmakt och jag tror nog att Kronfågel inte får något större uppsving på försäljningen genom att baktala andra, fördumma människor och förlöjliga sig själv. Man kan ju hoppas på att vi i en framtid får företag med anställda människor inom lantbrukssektorn, inklusive förädlingskedjorna, som står upp för lantbrukets produktion att vi slipper ängsliga marknadschefer och deras veganpolare på reklambyråerna. Sånt gillar folk." skriver han i ett blogginlägg.

Även Jordbruksaktuellts och LandLantbruks chefredaktörer har i varsina ledare riktat kritik mot kampanjen som han menar är ett lågvattenmärke och fördummande.

Susanne Zabrodsky är väl medveten kritiken.

– Man kan tolka kampanjen på olika sätt och vi är glada att den stuckit ut och skapat debatt. Klimatfrågan är högt upp på våra konsumenters agenda och vi känner att jämförelsen med nötkött på ett bra sätt illustrerar fördelarna med kyckling, säger hon och fortsätter:

– Vi tycker så klart det är tråkigt att bönderna har synpunkter på kampanjen och att man väljer att ta den dialogen via media. Om de hade vänt sig direkt till oss hade vi haft möjlighet att ställa frågor och bemöta kritiken på ett bättre sätt. I slutändan vill båda parter öka försäljningen av kyckling.

I den dialog som funnits med bönderna framhåller hon att de inte tolkar kampanjen på samma sätt som Kronfågel.

– De har fått reaktioner från kollegor och uppfattar inte kommunikationen kring den svenska kycklingens klimatfördelar på samma sätt som vi gör. Vi ser det inte som att vi trycker ned på de som äter nötkött utan gör jämförelsen för att det ska bli lättbegripligt.

Finns det inte andra sätt att göra det tydligt för konsumenterna?

– Framöver kommer vi säkert jobba med andra jämförelser som visar på klimatfördelarna med att äta kyckling.

Kampanjen har enligt Nyhetsbyrån Siren även fått över 60 anmälningar till Konsumentverket.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

KronfågelNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.