Nyheter
KTH söker ny reklambyrå
Publicerad: 16 december 2010, 14:18
KTH går ut i en reklambyråupphandling för ett internationellt uppdrag. – Vår stora utmaning är att kommunicera vårt attraktionsvärde globalt, säger Åsa Ankarcrona, kommunikationschef på KTH.
UF
Ulrika Fjällborg
Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, går ut på reklambyråjakt och har bjudit in till upphandling. Högskolan har precis antagit en ny kommunikationsstrategi, utarbetad i samarbete med varumärkesbyrån Rewir, och söker nu en reklambyrå som kan omsätta denna strategi i kreativ kommunikation.
Uppdraget är främst rekrytering av studenter i Sverige och internationellt. Men KTH har även andra behov:
– Vi behöver också kommunicera ut våra forskningsresultat och den samhälleliga nyttan med vår forskning, säger Åsa Ankarcrona, kommunikationschef.
Resultatet av de kommunikationsinsatserna hjälper också rekryteringen på traven:
– Vi måste tala om att vår forskning ligger i framkant. Det är det som attraherar utländska betalande studenter, säger Ankarcrona.
Förutom all världens talangfulla studenter och forskare har KTH också en annan målgrupp: forskningsfinansiärerna.
Vad deras eget kommunikationsuppdrag kan ge den reklambyrå som får uppdraget väljer KTH att inte precisera:
– Vi specificerar inte summan. Vi vill hellre tala om vad vi vill ha utfört.
Vad priset blir beror delvis på hur byrån vill utföra uppdraget och vilka betalningsmodeller den har själv.
Det är dock en fördel i sammanhanget att ha kunskap om hur man når KTH:s målgrupper internationellt och även ha internationella kontakter.
Avtalet gäller i två år med möjlighet till förlängning i ett år i taget i två omgångar. Det börjar gälla i maj 2011.