Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kulturskatt i modern tappning tar hem 100-watt i företagskategorin

Publicerad: 29 November 2018, 16:42

Abby Priest och Adobe jobbar med att digitalisera kulturskatter och göra dem tillgängliga för dagens kreatörer. Nu vinner "The Lost Typography of Bauhuas" i kategorin företag.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenReklamAbby PriestAdobe

Under förra året innebar Edvard Munchs penslar i Adobes Photoshop prisregn för Abby Priest. 2018 kom turen till det tyska designinstitutet Bauhaus som kom att forma moderismen. Trots sin kortlivade historia (stängdes ner av nazisterna 1932) har deras kreationer satt djupa spår inom både design och arkitektur. När nazisterna avslutade Bauhaus historia försvann en stor del jobb i arkiven som aldrig hann slutföras däribland fem typsnitt som med Abby Priests hjälp integrerades i ett typsnittsbibliotek i Adobe programsvit Creative Cloud.

Abby Priest var med och grävde upp typsnitten från arkiven tillsammans med bland annat den legendariske typografen och designern Erik Spiekerman vilket blev fundamentet i kampanjen "The Lost Typography of Bauhaus". En produktutveckling som fick stort internationellt genomslag i somras. Adobe och Abby Priest arrangerade även egna tävlingar på Instagram där deltagarna skulle designa med hjälp av typsnitten med ett slutresultat på över 2000 bidrag.Kampanjen har vunnit två deltävlingar i Månadens kampanj och guld, silver och brons i Epica.

Nu vinner "The Lost typography of Bauhaus" 100 watt i kategorin företag med motiveringen:

"Årets 100-wattare går till en berättelse med svindlande djup. Efter nazisternas stängning av Bauhausskolan finns en skatt av ofullbordade verk. Genom att färdigställa fem påbörjade typsnitt skapas engagerande och relevant storytelling som binder samman historien med dagens kreatörer. Med fokus på kvalitet i design lyckas Adobe med den till synes omöjliga uppgiften att bygga premiumvärde i gratissegmentet."

Övriga vinnare i kategorin:
75 watt Kommunal och Scream/Ruth – "Älskade assistent"
50 watt Ramboll och Garbers/IUM – "The Bird Banner – Engineering for life"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.