Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kundresan en framtida guldgruva – här är byråaffären som får det tuffare

Publicerad: 11 Mars 2019, 10:53

I takt med att konsumentens uppmärksamhet minskar beräknar Adobe att alltfler byråer kommer att fokusera erbjudandet mot en reklamstrateg som integreras kundresans varje steg.


Ämnen i artikeln:

Automatiserad reklam

Det är i en intervju med The Drum som Paula Parkes, director of marketing for enterprise, vid Adobes Asia/Oceanien-region slår fast att användarupplevelsen har fått mer uppmärksamhet i styrelserummen. Företagen söker efter en förhöjd helhetsupplevelse av varumärket  bortom minnesvärd och prisad reklam eller en stark produkt.

Marknadschefers uppdrag handlar i en allt högre utsträckning om personalisering, att vara konsekvent, att mäta och anpassa för att mäta konsumentens behov.

– En sammanhållen kundupplevelse i varje kundkontakt, offline och onlie, bygger förtroende och trovärdighet. Det här måste byggas in i företagets DNA när det kommer till reklamutrycket. Annonsören kan inte bara hoppas på det bästa när en kampanj gär live i en digital tid där allt mäts, säger Paula Parkes till The Drum.

I stegen mot en bättre kundresa nämner hon ett antal nyckelfaktorer:

• Personalisering
• Djup kundförståelse via dataanalys
• En gemensam plattform för data som flera affärsområden kan använda sig av
• AI analys för att mäta hur kampanjer presterar i realtid, hitta avvikelser och generera kundinsikter.

– Byråer som bara utför en del av kundernas affär kommer inte att vara till nytta för kunden. När snabbheten i affären går snabbare behöver vi snarare byråer som har ett holistiskt angreppssätt, tittar bortom geografiska gränser och kan lägga fram värde på bordet. Byråer som utmanar status quo och berätta för oss när något inte funkar, säger Paula Parkes som tror på ett mer integrerat kundsamarbete där information delas sömlöst.

– Oavsett om det handlar om konsultjättarna eller byråer kommer framtidens marknadsföring att vara digital och datadriven.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Automatiserad reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.