Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Kvalitet ska särskilja Blocket från Facebooks utmanare

Publicerad: 15 Augusti 2017, 10:40

Foto: Pressbild / Mynewsdesk

Igår annonserade Facebook att man inom kort kommer att lansera köp- och säljtjänsten Marketplaces i Sverige. Enligt Blockets vd Jan Prokopec kommer bolaget att stå sig starkt mot utmanaren.


Ämnen i artikeln:

FacebookFacebook MessengerBlocket

Redan 2007 lanserade Facebook den första versionen av köp- och säljtjänsten Marketplaces. Versionen plågades dock av en rad problem och lades inom kort på is framtill att man under 2016 valde att återuppliva projektet på ett antal utvalda marknader. Målet från Facebooks sida har varit att kapitalisera på de över 450 miljoner användare som redan använder köp- och säljgrupper på plattformen.

Men nu är det alltså dags för Marketplaces att lanseras i Sverige. Inom några veckor kommer etablerade aktörer som Blocket och Tradera samt uppstickare som Sellpy och Schpock få en ordentlig utmanare på marknaden. Marknadsledande Blockets vd Jan Prokopec tar dock Marketplaces inträde på den svenska marknaden med ro.

– Facebook har ju etablerat sig på andra marknader tidigare och att de skulle expandera sin verksamhet till Sverige var väntat. Det kommer ständigt nya aktörer på vår marknad och vi följer utvecklingen noga. Det måste man göra som marknadsledare, berättar han för Resumé.

I de länder där Marketplaces redan introducerats har tjänsten dock stött på ett antal problem. Varken köpare eller säljare kan betygsätta varandra, säljare som lägger upp annonser med illegalt innehåll samt en frånvaro av inbyggt betalsystem.

Fördelar är dock att tjänsten är integrerad i Facebook-appen och därmed möjliggör chat via Messenger och möjligheten att kolla upp någons profil innan man genomför en affär.

Jan Prokopec tror dock att Blocket har konkurrensfördelar mot den nya spelaren.

– Blocket har en tydlig position gentemot våra konkurrenter som en kvalitetsspelare – en marknadsplats dit man vänder sig för att köpa och sälja varor av lite högre kvalitet och värde än det utbud som kännetecknar gratisspelarna. Vi vidareutvecklar kontinuerligt våra styrkor såsom effektiviteten, tryggheten, vårt kvalitativa utbud och smarta kringtjänster. Vi har en organisation som kan den lokala marknaden. Det tillsammans med styrkan i våra tjänster är svårslaget, berättar han.

– Dessutom har vi Schibsteds muskler globalt med världsledande tech-utvecklare och kompetens. Vi har också lanserat Shpock som riktar sig till en lite yngre målgrupp som är van att använda mobiltelefonen till allt och har en lägre betalningsvilja. Tjänsten är gratis att använda och eftersom den är geostyrd kan man se saker som säljs i sin absoluta närhet. Med Shpock kan vi möta de yngre användarna på en marknad som ständigt utvecklas. Shpock har vuxit oerhört snabbt i Sverige under det senaste året och har redan etablerats väl i det yngre segmentet. Vi tror också att nya initiativ kan driva begagnathandeln som säkerligen kommer att expandera under de närmaste åren.

Varför skulle folk annonsera på Blocket, där annonsering kostar pengar, istället för på marketplaces där de är gratis?

– Idag finns det många gratisaktörer. Anledningen till varför vi behåller vår förstaposition är att vi levererar den effektivaste tjänsten - där det går snabbast att sälja och du får ut mest pengar för din vara. Det är tryggt, enkelt och effektivt, avslutar Prokopec.

Schibsteds aktie har gått ned över fem procent sedan Facebook släppte nyheten.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.