Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kvalitetsmagasin gör vinst

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

De senaste tre åren har mängder av kvalitetstitlar tvingats klappa igen på grund av höga kostnader och låga intäkter. Men ett klassiskt magasin har just vänt röda siffror till svarta. Det är veckans snackis - i New York.


Kvalitetsmagasinens överlevnad är omdebatterad. I Danmark skapades prestigedagstidningen Dagen som en reaktion till det ökade gratistidningsläsandet och i Sverige klurar tidningshusen på om det inte skulle gå att göra en svensk Newsweek. I USA har ämnet debatterats i dryga tre år, med anledning av att de mest prestigefyllda magasinen inte klarade av vinstkraven ens under annonskonjunkturens guldår 1999/2000.Men nu har en klassisk titel visat att trenden går att bryta. Det är prestigemagasinet The New Yorker som nu plötsligt går med vinst.Direktörerna på Conde Nast Publications berätar nu att den 77-år gamla tidningen gör vinst. Det privatägda förlaget är känt för att aldrig tala högt om sina tidningars ekonomi, men nu avslöjar direktörerna att tidningen gör runt 1-2 miljoner dollar i vinst på en omsättning på 100 miljoner dollar. Förra året gjorde tidningen nära 9 miljoner dollar i förlust och året dessförinnan 10 förlorade förlaget 10 miljoner dollar på veckotidningen.Enligt en av New Yorkers redaktörer, David Carey, sålde The New Yorker 2 212 annonssidor 2002. Det är en femprocentig ökning jämfört med föregående år. En annonssida i tidningen kostar 50 000 dollar. Även tidningens upplaga har ökat tack vare en ökad försäljning i tidningskiosker och ligger nu på 924 745 exemplar.

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.