Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kvällstidning ber om ursäkt i kampanj

Publicerad: 7 maj 2009, 09:52

Londons enda betalda kvällstidning Evening Standard ber om ursäkt för sig själv i en stor reklamkampanj.
Reklambranschen tvivlar på att det är smartaste strategin.


"Sorry for losing touch" står det på bussar och i tunnelbanor över hela London just nu.

Det är nya ledningen på kvällstidningen Evening Standard som gått ut med en ny stor kampanj riktad mot läsarna. Evening Standard har de senaste åren tappat i upplaga och drabbas av de nya gratis eftermiddagstidningarna London Lite och Thelondonpaper.

Tidigare i år sålde Daily Mail-koncernen tidningen till ryske miljardären, och förre KGB-spionen, Alexander Lebedev. I och med ägarbytet tillträdde Geordie Greig, tidigare redaktör på snobbtidningen Tatler, som ny chefredaktör.

Första åtgärden från nya ledningen var att genomför en marknadsundersökning. Slutsatsen var att londonborna tycker att Standard är för redaktionellt negativ och tråkig.

För att visa en sin nya attityd har man låtit McCann Erickson göra en kampanj som distanserar tidningen från vad som varit. Nu ska Standard be om ursäkt för att man varit negativ, självgod och förutsägbar.

Den engelska reklambranschen är skeptisk till greppet.
– Det är ett högt spel men det är beundransvärt. Dom har höjt förväntningarna på vad som ska komma vilket har satt press på att de måste leverera en bra produkt, säger Laurence Green, ordförande på Fallon London till Guardian.

Mark Hunter, kreativ chef på Euro RSCG som jobbar åt Standardkonkurrenten News International, är mer negativ.
– Jag tror att de har skapat ett problem som inte existerar. Jag läser Standard och tror inte att folk har en negativ inställning till tidningen.

Damon Collins på RKCR som gör The Times reklam tycker att kampanjen går för långt.
– Det kan vara avväpnande att be om ursäkt men i stället för att påminna folk om att de inte gillar tidningen borde de ha gett dem en anledning att uppskatta varumärket.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.