Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kvarbys nya säljplan

Publicerad: 21 oktober 2009, 08:34

En säljare per kund, men som säljer alla Bonnier Tidskrifters produkter. Det är grundtanken i annonsdirektör Anders Kvarbys nya organisation, där Per Laredius, Niklas von Sterneck och Urban Sandström blir topptrion. – Det blir enklare för kunderna och vi utnyttjar titlarna bättre, säger Anders Kvarby.


Anders Kvarby. Foto: Andreas Elgstand

Just nu byts och flyttas skrivbord på Bonnier Tidskrifters annonsavdelning på Sveavägen i Stockholm. Efter bara någon månad på det nya jobbet som annonsdirektör är Anders Kvarbys organisation på plats.
Bonnier Tidskrifter är en yvig organisation med ett 50-tal varumärken och ett 80-tal olika produkter. Förlaget har omkring 500 anställda och omsatte i fjol 1,4 miljarder kronor. Under hösten stöps hela organisationen om från fyra förlag till sju ämnesområden, till exempel Mat & Trädgård, Hem & Mode eller Affärspress, med var sin publicistisk chef.

Anders Kvarby fick den 1 september titeln annonsdirektör och uppdraget att förenkla och effektivisera annonsförsäljningen. I toppen för sin nya organisation sätter han en trojka:
Per Laredius, som i fjol sålde sitt bolag LD Media till Bonnier, bli ansvarig för kundutveckling och får ansvar för säljstrategi för digitala medier tillsammans med Bonnier Tidskrifters vice vd Jonas von Hedenberg.
–  Per Laredius får tre huvuduppgifter, förklarar Anders Kvarby. Han ska öka volymen hos existerande kunder. Han ska också söka kunder som finns i tidskriftssegmentet, men inte finns hos oss. Och han ska givetvis också dra nya kunder till tidskrifter.
Niklas von Sterneck, tidigare annonschef på Vi i Villa och sedan ett år annonsdirektör på Bonnier Populärpress, får ansvar för egen textannons och bilageförsäljning.
–  Han har fyra säljgrupper med cirka 25 säljare, säger Anders Kvarby. Tanken är en säljare, en kund. I dag kan en kund hos Bonnier Tidskrifter ha sex, sju kontakter från de tidigare fyra förlagen. Nu ska varje säljare kunna sälja alla våra produkter och kunden behöver bara ha kontakt med en säljare från oss. för säljarna betyder det färre kunder, men fler produkter.
Urban Sandström, tidigare annonschef på förlagsenheten Nova, blir ansvarig för all extern försäljning.
- Vi har sju externa säljbolag och 70 säljuppdrag utanför Bonnier Tidskrifter, förklarar Anders Kvarby. Urban Sandström får också uppdraget att rekrytera och utbilda säljare till en pool. Det tar uppemot ett halvår att utbilda och skola in en säljare, jag vill att vi snabbt ska kunna ersätta avgångar.
– Med den nya organisationen blir det enklare för kunderna att köpa, vi hinner bearbeta fler kunder och vi skapar inte konkurrens mellan titlarna.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.