Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kvartett tävlar om Volvo

Publicerad: 8 januari 2010, 15:25

Sedan tidigare har Resumé rapporterat om att Volvo Lastvagnar ser över sitt reklamkonto. Strax före jul träffade Volvo LV ett antal byråer, däribland Valentin & Byhr.


Ämnen i artikeln:

VolvoValentin & Byhr

Volvo söker reklambyrå för att marknadsför företagets lastbilar. Foto: Volvo

Enligt uppgifter som har framkommit i Dagens Industri är uppdraget värderad till 25 miljoner kronor. Enligt samma tidning konkurrerar Euro RSCG, Draftfcb och McCann om uppdraget. Och nu har alltså även Göteborgsbyrån Valentin & Byhr har gett sig in i leken:
– Vi har vid ett par tillfällen arbetat ihop med Valentin & Byhr och har även ett par pågående samarbeten med dem. Så därför är det naturligt att vi pratar med dem i samband med en sådan kartläggning, säger Tommy Kohle, kommunikationsdirektör på Volvo Lastvagnar.

Mötet med Valentin & Byhr skedde strax före jul. I samma veva träffade Volvo Lastvagnar ett antal andra byråer. Vilka byråer Volvo Lastvagnar träffade vill man inte kommentera. Klart är dock att det inte är så att Göteborgsbyråerna har fördelar jämfört med exempelvis reklambyråer baserade i Stockholm:
– För oss är det ingen stor sak om byrån är baserad i Stockholm eller i Europa. Och det är inte så konstigt med tanke på att tre procent av Volvo LV:s omsättning kommer från den svenska verksamheten, säger Tommy Kohle.

Tanken är att hitta en eller flera partnerinriktade reklambyråsamarbeten.
– Vi arbetar inte ad-hoc-idag, utan med olika partnerskap och beroende på var arbetet sker i världen använder vi olika konstellationer. Men det är helt klart så att det finns möjlighet att bli en stor leverantör till oss, säger Tommy Kohle.

Hur mycket Volvo Lastvagnar årligen lägger på marknadsföring vill han inte gå in på, men för Volvo Lastvagnar finns det inga planer på att minska takten:
– Vår bransch är annorlunda jämfört med personbilsindustrin. Vi satsar på att utveckla våra affärer långsiktigt och är inget nedläggningshotat företag, säger Tommy Kohle.

Enligt Kristina Bengtsson, strategisk projektledare på Valentin & Byhr, har samarbetet med Volvo LV pågått i flera år och man träffar företaget nästan varje vecka i en rad olika sammanhang. Hon dementerar att man skulle träffat Volvo LV för att specifikt diskutera planerna kring ett större samarbete:
– Vi känner inte till planerna i detalj. Däremot vet jag att Volvo LV har informerat sig om om ett antal europeiska byråer, säger Kristina Bengtsson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

VolvoValentin & Byhr

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.