Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kvinnliga marknadschefer anställs i rekordtakt

Publicerad: 12 September 2019, 05:55

Foto: Mostphotos

Finans- och industrisektorn de som tillsätter flest kvinnliga marknadschefer, Twitter släpper guidebok för byråer och tilliten till varumärken lägre än någonsin. Det och mer i dagens morgonsvep.


Enligt en ny rapport från den amerikanska rekryteringsfirman Russel Reynolds Associates anställs det just nu fler kvinnor än någonsin som marknadschefer i USA. Andelen ledande marknadschefsjobb som gick till kvinnor var under årets första halva 48 procent. Det tidigare rekordet var 47 procent som nåddes under den andra halvan av 2016.

Rapporten bygger på 200 marknadschefstillsättningar och visar att sektorerna "financial services" och "industrial and natural resources" tillsatte fler kvinnor än män på sina marknadschefsposter.

Rapporten ligger i linje med en annan från tidigare i år som visar att cirka 36 procent av de 100 ledande varumärkena i USA 2018 hade en kvinnlig marknadschef, en siffra som 2017 låg på 28 procent, det rapporterar AdWeek.

Twitter släpper guidebok för byråer

I tisdags kväll släppte Twitter vad man kallar en livsviktig guide riktad till byråer och marknadsavdelningar. I guiden kan de som jobbar med Twitter få tips och "best practice" när det kommer till alltifrån targeting till analyser och tips från Twitters globala marknadsavdelning.

– Innehållet är framtaget till de som lever och jobbar med Twitter på en daglig basis. Vi vill hjälpa dem med svar på de svåraste frågorna, hitta lösningar på de tuffaste utmaningarna och på så sätt bli en hjälpande hand för både dem och deras klienter, säger Michelle Lee, content marketing coordinator, på Twitter.

Salesforce: Tilliten till varumärken är lägre än någonsin

Just nu pågår den digitala marknadsföringsmässan Dmexco i Köln och under gårdagen höll Stephanie Buscemi, marknadschef på CRM-jätten Salesforce, sitt keynote-tal. Grundplatta för talet var en ny rapport från Salesforce som visar att allmänhetens tillit till varumärken är lägre än någonsin, delvis till följd av Cambridge Analytica-affären och andra uppmärksammade fall av data/integritets-skandaler. Enligt rapporten tror 54 procent av allmänheten att företag inte agerar med kundens bästa i fokus. Enligt Buscemi har tillit blivit en lika viktig del i varumärkesbyggande som kvalitet.

– Det räcker inte längre att ha en bra produkt eller tjänst. Du måste bygga en nära relation med dina kunder, det rapporterar AdWeek.

Vissa ser dock Stephanie Buscemis uttalande som ett sätt för Salesforce att positionera sig som en trygg partner inför de GDPR-liknande lagar som kommer att träda i kraft på den amerikanska marknaden i januari 2020.

Kampanjerna som ska lansera iPhone 11 och Apple Watch 5

Natten till onsdag svensk tid höll Apple sin årliga konferens där man presenterar nya produkt- och tjänstenyheter. Flera analytiker har pekat på att årets konferens var en brytpunkt där bolaget inte längre sätter iPhone och innovation i fokus utan istället riktar in sig på lojalitet.

Lanseringskampanjerna för produkter som iPhone 11 och Apple Watch har de dock inte släppt. I kampanjerna som lanserar produkterna riktar de in sig på vardagshändelser och hur iPhone och Apple Watch kan vara ett verktyg och stöd i att ta sig igenom dem.

Se kampanjerna här.

Tinder-grundaren sågar Facebooks satsning på dejting

Förra veckan aviserade Facebook att man skulle komma att rulla ut dejtingtjänsten Facebook Dating i 19 länder. Tjänsten kommer till Europa först 2020.

Draget lär göra livet för den största dejtingappen, Tinder, klart svårare. Under gårdagen talade Tinders grundare Sean Rad på Sthlm Tech Fest där han fick frågor om Facebook Dating.

– Vad är ljudet för tråkigt? frågade han sarkastiskt sig själv. De har hållit på ett tag nu och det verkar inte gå som de tänkt sig.

Aktiemarknaden har dock reagerat annorlunda och Tinders ägare Match aktie har den senaste veckan sjunkit som en sten, det rapporterar Breakit.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.