Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Lådvinsreklam – en grundbult för det demokratiska samtalet”

Publicerad: 9 september 2016, 11:39

Foto: Andreas Elgstrand

Att någon under 25 år råkar se en annons på Facebook för ett lådvin är inget att bli upprörd över, skriver Viggo Cavling, chefredaktör för dryckessajten Folk o folk.


I onsdags skrev Juan-Pablo Roa, vd på IQ, en debattartikel i Svenska Dagbladet vars syfte är att införa hårdare regler för alkoholreklamen i Sverige. Enligt Juan (som kollat med Sifos reklammätningar) har alkoholreklamen det senaste åren exploderat, från 8 miljoner kronor vid millennieskiftet till i dag på knappt 1,5 miljarder.

Att kalla detta för alkoholreklam är naturligtvis helt fel eftersom det korrekta ordet för att beskriva detta fenomen är lådvinsreklam. (Spritreklam är totalförbjuden i Sverige.)

LÄS ÄVEN: Viggo Cavlings nya projekt – en dryckessajt

Juan-Pablo slår vidare fast att lådvinsreklamen påverkar barn och unga, men stämmer detta verkligen?

Vad har egentligen hänt med alkoholkonsumtionen i denna målgrupp under de senaste åren? Tro det eller ej, men enligt IQ och en rad andra mätningar och experter har detta minskat. Trots en bombmatta med lådvinsreklam dricker unga i dag betydligt mindre än år 2000. Nedgången är dramatisk, från drygt 5 liter sprit per år till 1,6 liter i dag när det gäller killar. Tjejer dricker ännu mindre.

Hur lådvinsreklamen ska vara utformad finns det extremt strikta regler för. Att påstå att du blir glad av ett glas vin är naturligtvis helt förbjudet. Människor i bild är förstås nej-nej i dessa annonser, liksom farliga attribut som girlanger och fyrverkerier.

Lådvinsreklamen får enkom visa produkter. Inget annat. Jag är ganska säker på att Juan-Pablo helst vill leva i ett land som är helt befriat från lådvinsannonser, jag menar förstås alkoholreklam. Men skulle dessa annonser försvinna kan ni vara säkra på att både Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter inom några månader skulle befinna sig i samma situation som Göteborgsposten.

Lådvinsreklamen är det i särklass viktigaste pressstödet i dag, en grundbult för att det demokratiska samtalet i Sverige ska fungera. Tänk på det nästa gång du dricker ett glas lådvin.

Men just idag är det inte svenska morgontidningar utan sociala medier som är Juan-Pablos fokus. Han vill att någon, oklart vem, ska göra en “tillsyn av alkoholreklamen” i sociala medier och på svenska nyhetsmedier. I en undersökning som han beställt av Sifo kan det anas en oro för ökningen av lådvinsreklam. Enligt undersökningen instämmer 2 av 3 i påståendet att alkoholreklam uppmanar till bruk av alkohol och nästan 7 av 10 anser att alkoholreklam är förskönande.

Exakt hur Sifo ställer frågor för att få fram dessa absurda svar begriper jag inte. Varför det behövs en översyn av alkoholreklamen i sociala medier förstår jag inte heller. Kanske vet Juan-Pablo inte att bara de över 25 år får se lådvinsannonserna i sociala medier? Detta reglerar Facebook i dag och bara de som ljuger om sin ålder får titta. Jag undrar hur många som svarat i Sifos undersökning som känner till detta?

Varje år spenderar IQ 35 miljoner kronor på att göra tjusiga reklamfilmer om att det är trist att vara full. För dessa fina filmer har IQ vunnit otaliga reklamtävlingar. De senaste tio åren har IQ satt sprätt på mer än 300 miljoner kronor, pengarna är en del i Systembolagets mycket omfattande lobbyverksamhet. Det egentliga syftet är att behålla ett statligt monopol.

Tyvärr tycker jag att man väljer att sila mygg och svälja kameler i sin lobbyverksamhet. En kamel som jag tycker de borde fokusera mer på istället för lådvinsreklamens utformning är smugglingen av sprit över landets gränser. Bakom detta ligger kriminella nätverk och det sägs att var fjärde ungdom i dag har druckit smuggelsprit. Det finns uppgifter som säger att 50 procent av starkspriten som dricks i Sverige är smuggelsprit.

Men detta ord har inte en enda träff på IQ:s hemsida. Är IQ och Systembolaget rädda för att stöta sig med EU:s fria rörlighet? Jag tycker att IQ och Systembolaget har gjort en del bra för att skapa en sund dryckeskultur i Sverige. Självfallet tycker jag inte att svenska ungdomar ska drälla runt på stan berusade till fara för sig själv och andra. Men att någon under 25 år råkar se en annons på Facebook för ett lådvin är inget att bli upprörd över.

Jag tycker följaktligen att reglerna för alkoholreklam i Sverige är tillräckligt hårda. Kalla mig gärna liberal…

--

Björn Wallenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.