Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Läkemedelsverket gör jättekampanj

Publicerad: 14 Oktober 2008, 09:08

Handeln med illegala läkemedel på nätet ökar i raketfart. Det hävdar Läkemedelsverket som nu satsar 20 miljoner under tre år för att informera allmänheten om riskerna. Startskottet är en annorlunda sajt och film.


Printkampanjen ska locka läsarna till kampanjsajten

Men det handlar inte om A4-broschyrer i brevlådan: Läkemedelsverket gör kampanjen i första hand på webben med specialsajten crimemedicine.com som både ska informera och påverka. Besökarna ska lockas dit med en film i tv, annonser och banners.
– Vi vill undvika att göra en traditionell myndighetskampanj, för vi tror att målgruppen inte svarar på det. Vi är ett modernt verk och använder de verktyg som finns. Här tycker jag att vi har snott reklamens verktyg för att få in allmänheten på sajten, säger Ursula Forner, kommunikationsdirektör på Läkemedelsverket.

För Granath Euro RSCG som ligger bakom kampanjen var det viktigt att det inte skulle bli pekpinnar från en myndighet.
– Vi tänkte oss att om företaget Crime medicine kom till oss och ville ha en reklamkampanj, vad skulle vi göra då? Sedan gjorde vi kampanjen där vi lyfter fram deras produkters fördelar, säger Göran Berggard, projektledare för kampanjen på Granath.

Läs mer om kampanjen i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Se reklamfilmen nedan:Kolla in kampanjsajten: Crimemedicine.com

Arbetsgrupp: Crime medicine

Kund: Läkemedelsverket
Ansvarig hos kund: Ursula Forner, Kommunikationsdirektör

Byrå: Granath Euro RSCG
Arbetsgrupp: Göran Berggard projektledare, Fredrik Espmark planner/copywriter, Per Hyberg copywriter, Niklas Bergström ad, Jennifer Schulze produktionsledare, Anna Eriksson och Mattis Bernstone ad ass, Anders Berg original, Henrik Pruggler internetstrateg
Produktionsbolag TV: Atmosfär, Lukas Hammar regissör, Henrik Eriksson producent
Produktionsbolag kampanjsajt: Perfect Fools
Produktion reportagefilm: Thomas Lundkvist
Mediabyrå: Scream
PR: Donald Boström & Publik

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.