Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 19 Januari 2010, 09:23
Reklamköpen från Sveriges mediebyråer fortsätter att krympa under december. Men det finns tecken på att reklammarknaden nu är på väg att återhämta sig.
Ämnen i artikeln:
MediebyråbarometernNär Sveriges Mediebyråer nu sammanfattar 2009, så blir det inte oväntat ett år där investeringarna sjunkit kraftigt. Nedgången summeras till 17 procent. Men trenden är att det börjar plana ut. I december blev nedgången nio procent. Värt att notera i decembersiffran är också att landsortspressen ökar med hela 14 procent. Även sök, storstadspress och radio ökar i december.
Men när hela 2009 summeras finns det bara kategorierna sök och övrigt som ökar. Bäst går det för sökordsmarknadsföringen som ökar med hela 35 procent. De största förlorarna är samtidigt fackpress, populärpress och kvällspress.
Totalt har mediebyråerna förmedlat reklam för runt 2 miljarder kronor mindre under 2009 jämfört med 2008.
Tobias Rydergren
Ämnen i artikeln:
Mediebyråbarometern