Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Landsortspressen ökar

Publicerad: 19 Januari 2010, 09:23

Reklamköpen från Sveriges mediebyråer fortsätter att krympa under december. Men det finns tecken på att reklammarknaden nu är på väg att återhämta sig.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

När Sveriges Mediebyråer nu sammanfattar 2009, så blir det inte oväntat ett år där investeringarna sjunkit kraftigt. Nedgången summeras till 17 procent. Men trenden är att det börjar plana ut. I december blev nedgången nio procent. Värt att notera i decembersiffran är också att landsortspressen ökar med hela 14 procent. Även sök, storstadspress och radio ökar i december.

Men när hela 2009 summeras finns det bara kategorierna sök och övrigt som ökar. Bäst går det för sökordsmarknadsföringen som ökar med hela 35 procent. De största förlorarna är samtidigt fackpress, populärpress och kvällspress.

Totalt har mediebyråerna förmedlat reklam för runt 2 miljarder kronor mindre under 2009 jämfört med 2008.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.