Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Långsiktigt lönar sig – urstarkt 2018 för Bloomy Ideas

Publicerad: 1 juli 2019, 11:33

Bloomy Ideas ligger bland annat bakom konceptet "Hur länge pallar du?" för PP Pension.

Bloomy Ideas har specialiserat sig på att sätta långsiktiga kommunikationskoncept. Under 2018 dubblade man nästintill omsättningen samtidigt som lönsamheten ökade.


Reklambyrån Bloomy Ideas grundades för fyra år sedan av Max Munck, Per Jaldeborg, Marcus Holmlund, Pernilla af Klintberg och Jon Rönström. Grundarna har blandade bakgrunder men flera av dem var under några år med och drev byrån Peacock och andra har jobbat tillsammans på både King och Saatchi & Saatchi.

Sedan starten har man haft ett erbjudande där en stor tonvikt läggs på att sätta långsiktiga kommunikationskoncept, ett erbjudande Per Jaldeborg, strateg på Bloomy Ideas, menar fått fäste på marknaden.

– Det har under många år nu varit väldigt stort fokus på kortsiktiga, taktiska kampanjer som gått i väldigt riktade medier. Det har gjort att de varumärkesmässiga effekterna uteblivit därför tror jag att allt fler har insett att de behöver satsa mer storskaligt. Bara att ha ett större och bredare anslag har effekt i sig, berättar han för Resumé.

Redan under sitt första verksamhetsår, 2016, visade Bloomy Ideas upp en omsättning på drygt 20 miljoner kronor. Till 2017 var man dock nere på 13,7 miljoner kronor, ett tapp som i huvudsak utgjordes av att man tappade det globala kreativa kontot för Carrera. Enligt Per Jaldeborg ville Carrera ut i pitch, en process Bloomy Ideas valde att avstå.

Men under 2018 tog det återigen fart. Under det brutna räkenskapsåret (juni 2017-juli juli 2018) visade byrån upp en omsättning på 22,7 miljoner kronor och en nettomarginal på dryga 12 procent. Byrån hade sedan tidigare fått in kunderna Svenska Spel (modervarumärket) och Miljöpartiet. Med tanke på att det var valår och att spelmarknaden stod inför en stor omreglering blev det en intensiv kommunikationsperiod för varumärkena, något som ger utslag i Bloomy Ideas bokslut. Vid sidan av de uppdragen fick man även in Action Aid och Djurens Rätt på kundlistan. Sedan tidigare jobbar man även med KPA Pension, Kry och PP Pension. I de allra flesta uppdrag har man en leadposition.

LÄS MER: När spelkartan ritas om – så ska Svenska Spel sticka ut

– Efter några inledande år tror jag vi som byrå bevisat att vi kan leverera. Att det dessutom läggs mycket fokus på just långsiktiga koncept tror jag är ytterligare en förklaring, säger Per Jaldeborg.

Många av de byråer som på kort tid växer brukar få svårt att behålla lönsamheten, det gäller dock inte Bloomy Ideas. När man omsättningsmässigt mellan 2017 och 2018 växte med närmare 100 procent ökade vinstmarginalen istället från 7,8 till 12,3 procent. 1,5 miljoner kronor av vinsten delas mellan byråns aktieägare.

– Att ha ett långsiktigt tänk både kring kundens varumärke och vår egen affär är var en grundplåt redan när vi startade upp. Bloomy är en platt organisation där alla jobbar aktivt i våra kunduppdrag. Det är ett upplägg som passar när man har en byrå av vår storlek och vi har dessutom varit väldigt selektiva i vår rekrytering. Det har lett till att vi kan leverera på hög nivå samtidigt som vi behåller effektiviteten, säger Per Jaldeborg.

De närmsta åren tror Per Jaldeborg att byrån kommer fortsätta växa, även om man inte satt några aggressiva tillväxtmål.

– Det ska i så fall ske organiskt och i en takt där vi själva mår bra och kan fortsätta ha en god lönsamhet. Vi försöker att inte ge oss in i pitcher där de möjligheterna inte finns.

Enligt Per Jaldeborg har den ekonomiska medvinden fortsatt under det första halvåret 2019.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.