Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Lanserade nytt koncept – två månader innan rekonstruktionen

Publicerad: 21 Oktober 2019, 11:26

Mellan 2017 och 2018 sjönk Twilfits omsättning från 364 till 311 miljoner kronor.

Foto: Pressbild

Efter att Twilfit lämnat in en rekonstruktionsansökan drabbas flera av företagets kommunikationsbyråer. Värst påverkas sociala medier-byrån Social Industries, vars vd Emma Blom nu riktar skarp kritik mot att Twilfit gjort så stora kommunikationsinsatser trots att företaget befunnit sig på ruinens brant. "Det är direkt uselt agerat", anser hon.


Ämnen i artikeln:

PoolTwilfitSocial Industries

Den 11 oktober lämnade underklädeskedjan Twilfit in en ansökan om rekonstruktion till Stockholms tingsrätt. Anledningen uppges av diverse fackpress vara att koncernen haft en vikande försäljningstrend under 2018 och 2019, dyra och långa hyreskontrakt samt satsningar på nya affärssystem och webbplattformar som inneburit minskad lönsamhet och likviditet. Enligt rekonstruktionsansökan uppgår skulderna, bland annat förfallna leverantörsskulder, till 70 miljoner kronor.

– Att vi har hamnat här är förstås tråkigt. Men det handlar om åratal av förändrade kundbeteenden, som vi inte har mött. En rekonstruktion är en supermöjlighet att komma tillbaka med ett helt nytt Twilfit, har styrelseordföranden Otto Drakenberg berättat för Market.

I våras befann sig Twilfit ute i pitch där man sökte byråer inom flera olika discipliner. Reklamuppdraget gick till Pool, designuppdraget till BAS medan sociala medier-uppdraget gick till Social Industries. I slutet av augusti lanserade Twilfit så det nya konceptet "Free to be", två månader innan rekonstruktionsansökan lämnades in.

Två av byråerna, Pool och BAS, berättar för Resumé att de inte påverkas nämnvärt av Twilfits rekonstruktion. BAS uppdrag var på projektbasis och har redan hunnit avslutats medan Pool har ett projekt där betalningen frysts.

– I och med att det ekonomiska läget hos Twilfit varit ansträngt har vi inte haft så lång framförhållning. Vi har precis börjat titta på vad vi kan göra efter årsskiftet och räknar med att fortsätta samarbetet, även om vi naturligtvis tar det steg för steg, berättar Hanna Steiner, vd på Pool.

Några som drabbats värre är dock Social Industries. Byrån har haft i uppdrag att via sociala medier driva sälj och awareness åt kunden. Enligt Emma Blom, affärsutvecklingschef och grundare av byrån, har de köpt Facebookannonser för flera hundratusen kronor, pengar man inte räknar med att få tillbaka.

– Vi har legat på i flera månader för att få betalt. Tyvärr vet jag hur det brukar fungera när företag går in i rekonstruktion och våra möjligheter att få tillbaka pengarna är nog små, berättar Emma Blom.

Social Industries-grundaren är självkritisk till att byrån å Twilfits vägnar gått med på att köpa medieutrymme på kredit. Samtidigt menar hon att det handlar om ett etablerat varumärke som precis upphandlat byråer och gått ut med ett nytt kommunikationskoncept, något hon tog som inteckning på att den ekonomiska situationen var under kontroll.

– Ligger man på gränsen till rekonstruktion tycker jag det är fel att som företag gå ut i pitch och lansera ett nytt kommunikationskoncept. Det är felaktiga strategiska beslut som i slutändan drabbar oss underleverantörer, säger hon och fortsätter:

– För oss handlar det om jättemycket pengar och det är på intet sätt roligt att som egenföretagare behöva betala dem ur egen ficka. Om vi framöver inte kan ha ett sånt här upplägg kommer vi av faktureringstekniska skäl inte kunna vara med i vissa pitcher.

Under en företagsrekonstruktion får företaget i fråga inte betala skulder som härrör från tiden innan tingsrätten fattade beslut om rekonstruktionen. Har man som underleverantör utfört en tjänst eller levererat varor innan beslutet är taget kan man alltså inte förvänta sig någon betalning.

– Jag har grundat och driver den här byrån själv. Att stora etablerade varumärken kan ta såna här horribla marknadsföringsmässiga beslut som påverkar oss känns på många sätt orättvist. Jag tycker det är direkt uselt, säger Emma Blom.

Resumé har under dagen sökt Twilfits styrelseordförande Otto Drakenberg för en kommentar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.