Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lanserar spel som ska få fler att fatta varumärkesfrågorna

Publicerad: 18 mars 2022, 14:06

Debroome utvecklar vanligtvis digitala varumärkesportaler. För att få fler att förstå vad en varumärkesomställning faktiskt innebär lanserar de nu sitt spel ”Brand learning”.


Ämnen i artikeln:

Nyheter

För en tid sedan stod Eric Francia på scen och presenterade den portal där de anställda kunde komma åt Ericssons nya varumärkesplattform. På många sätt var arbetet åt den svenska telekom-jätten avslutat, på andra sätt inte. Portalen fanns ju på plats, men där på scen frågade han sig huruvida de anställda verkligen skulle förstå och använda den.

– Den riktiga utmaningen för våra kunder är att översätta allt i varumärkesplattformen och få de anställda och partners att förstå vad en positionsförändring innebär och varför man gör det. Det är lätt att den typen av frågor stannar på varumärkes- och marknadsavdelningarna, säger Eric Francia.

Lösningen blev att göra varumärkesarbetet till ett spel. Tanken är att medarbetarna genom att spela ”Brand learning” ska lära sig mer om varför man gör en förändring eller hur varumärket är kopplat till den interna kulturen och därigenom bli mer villiga att agera på den. Efter en introduktion fungerar det som vilket inlärningsspel som helst med uppgifter som sant eller falskt, flervalsfrågor, sätta saker och ting i rätt ordning och ”fill in the blanks”.

Samtidigt brottas spelet med utmaningen i att det kan bli en skrivbordsprodukt, något som finns tillgängligt men som ingen använder. För att ge medarbetare incitament till att spela har Debroome tagit lärdomar av andra mobilspel och implementerat olika nivåer och belöningar för den som tar sig framåt. 

– Människor gillar att lösa problem och ta sig till nya nivåer. Det är bara att titta på Candy Crush där folk kan sitta i timmar bara för att få tillgång till en extra rad.

Ericsson med 90 000 anställda är det första bolaget att testa spelet men förhoppningen är att fler kunder ska vara intresserade. I dagsläget jobbar Debroome med bolag som SEB, Coop, Axfood och Mojang. 

– De bästa varumärkesambassadörerna kan finnas överallt i organisationen och det gäller att hitta vägar för att få med dem på tåget. Tidigare har det här varit ett problem utan lösningar, säger Eric Francia.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.