Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lantmännen tar greppet om egna varumärken

Publicerad: 6 november 2008, 08:22

I veckan drog Lantmännen igång en reklamkampanj som ska koppla ihop företaget med dess produkter.


Några av Lantmännens livsmedel har uppemot 90 procents kännedom: det gäller till exempel Kungsörnen, Axa och Kronfågel. Däremot är det många färre som känner till att det är just Lantmännen som ligger bakom produkterna. Det vill Lantmännen nu ändra på, berättar Madelaine Hellqvist, chef för varumärke och kommunikation på Lantmännen.
– Tittar du på Ica och Coop så använder de sina varumärken också för sina produkter. Det vill vi också göra, säger Madelaine Hellqvist.

Den kampanj som pågår nu är ett första steg. Kampanjen är rikstäckande och går i dagspress, utomhus, tidskrifter, på webbsajten och som reklamfilm (från vecka 47). Medieköpen landar på 20 miljoner kronor.
– Det är en ganska stor kampanj. I nästa skede går vi in mer i en dialogfas där vi pratar om bra mat och om vad som är bra mat, säger Madelaine Hellqvist.

Lantmännen har tre viktiga fördelar som de lyfter fram. Företaget ägs av Sveriges bönder, det har kontroll över hela produktionen och har också mycket forskning och utveckling. Det är de ensamma om, enligt Madelaine Hellqvist.

– Arla och Scan är två andra företag som skulle kunna ta den här dialogen, men till skillnad från dem har vi kontroll också över växtodlingsdelen, där vi kan forska fram plantor som inte kräver besprutning och klarar vårt klimat, säger Madelaine Hellqvist.

Men egentligen handlar det inte om en kampanj, det finns en helt ny kommunikationsplan och strategi i botten. Koncernen har tagit fram åtta mål, där varumärkesutveckling och arbete med hållbar utveckling är två som nu aktiveras.
– Vad gäller hållbar utveckling har vi definierat ett antal punkter i kedjan från jord till bord som vi vill förbättra. Det handlar om klimatdeklarering av produkter, minska påverkan av övergödning och annat, säger Madelaine Hellqvist.

Kampanjen är framtagen av Storåkers McCann.

Lantmännen

Byrå: Storåkers McCann

Arbetsgrupp: Peter Eriksson, Eric Ericson,  Jonas  Frank, Sofia Ekelund, Christian Heinig kreatörer, Fanny von Pongracz, Eric Moretti original,  Jörn Arnell  projektledare, Therese Flodin produktionsledare, Therese Bohlin planner, Michael Storåkers kundansvarig, Mårten Lyth uppdragsansvarig

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.