Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Läsarna trycker på om tidning bara på helgen

Publicerad: 12 juni 2009, 13:17

Efterfrågan på helg­prenumerationer växer, trots att tidningarnas marknadsföring är minimal. Men nu öppnar Sydsvenskans vd Johan Ståhl dammluckorna: – Det här ska vi se som en möjlighet och satsa ordentligt på.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanGöteborgs-PostenSvenska DagbladetJohan Ståhl

Flexibel prenumeration. Göteborgs-Posten har det billigaste helgpriset av de fyra stora morgontidningarna. Men då kommer tidningen endast lördag och söndag – och bara till dem som bor utanför Storgöteborg.

Ingen handlare, utom möjligen System­bolaget, försöker väl övertyga kunderna att köpa mindre av varan. Men endast morgontidningar har lyckats sälja in frukostbuffé även till dem som bara vill ha en macka eller rusar till jobbet på fastande mage.
Men nu verkar morgontidningscheferna eniga om att allt fler har ont om tid för en fullmatad tidning på vardagarna.
– Det är nästan oförskämt att säga ”ta allt eller inget” till kunderna, medger Dagens Nyheters upplagechef Johan Othelius.
Just på DN har motståndet mot helgprenumeration varit extra hårt, efter ett totalt misslyckat försök på 1990-­talet. Då var merparten av helgprenumeranterna avhoppade sjudagarskunder och bara ett fåtal nya prenumeranter. Sedan hade tidningen stora problem att övertyga helg­läsarna att bli helprenumeranter igen.

Nu jobbar både DN och Svenskan med att utveckla sin helgläsning, då kunderna har tid att sitta längre med tidningen. Men de har också en ny attityd mot att sälja fredag till söndagsprenumerationer:
– Det finns ett intresse i speciella läsargrupper, berättar Johan Othelius. Våra läsare ute i landet har ofta en lokaltidning som inte kommer ut på söndagar.
– Vår marknadsföring av helgprenumerationer har blivit mer aktiv det senaste året. I Stockholm har vi också kampanjer riktade till icke-prenumeranter om att ha antingen hela veckan eller bara helg.
Men den här gången tänker DN inte prisa bort sina helprenumeranter: att få tidningen 43 procent av årets dagar, alltså tre dagar i veckan, kostar 65 procent av fullpris (se tabellen nedan).
– Vi gör dyrare tidning till helgen och framför allt är distributionen dyrare, förklarar Johan Othelius.
I veckan säljer DN i stället tidningen fem dagar till företag och skolor som står tomma under helgerna:
– Flexibla prenumerationer är en succé, säger Johan Othelius. Vi har över 1 000 företagsabonnemang och mer än 10 000 helgprenumeranter.

Svenskan öppnade 2006 för helgprenumeration på prov när helgbilagorna N och K lanserades.
– Vi fick 7 000 nya prenumeranter och de flesta förlängde sedan till sjudagars, säger vd Gunilla Asker. Nej, vi erbjöd ingen förlängd helgprenumeration.
– Förstagångsprenumeranter har ett större intresse för helgprenumeration än andra. Och man ska inte bortse från en efterfrågan på en marknad. Vi har olika behov helger och vardagar, i veckorna är vår SvD Näringsliv starkt efterfrågad och ökade med 10 000 läsare i den senaste Orvesto Näringsliv.
Svenskan har valt att ta hyggligt betalt för helg­prenumeration, 75 procent av sjudagarspriset:
– Vi måste ta relevant betalt för kvalitetsjournalistik. Det finns en betalningsvilja hos läsarna. Det gäller att våga hålla i när utbudet av medier ökar. Ingen marknad mår bra av att sälja saker för billigt.
Sydsvenskan har redan 3 000 helgprenumeranter, utan att marknadsföra särskilt mycket:
– Det har funnits ett tryck från marknaden i flera år, säger Johan Ståhl. Nu väljer vi att se det som en möjlighet att bearbeta nya målgrupper, det är läsare som vi riskerar att tappa eller annars inte alls skulle få.
– Vi ska satsa på att sälja helgprenumerationer, hur vi sedan paketerar och prissätter är en annan sak.
Just nu har Sydsvenskan kampanj på helgtidning på 63 procent av fullpris. Utan rabatt landar helgprenumerationen på 83 procent. Och då tar många sjudagars ”för säkerhets skull”.

DN

Pren.pris fre–sön    1 639 kr*
Pris per tidning    10,93 kr
Pren.pris 7 dagar    2 575 kr
Pris per tidning    7,36 kr
Helgpris/fullpris    63 procent
* utan rabatt 2 130 kr/14,20 per

Svenskan

Pren. pris fre–sön    1 822 kr
Pris per tidning    12,15 kr
Prenpris 7 dagar    2 445 kr*
Pris per tidning    6,98 kr
Helgpris/fullpris    75 procent
* kampanjpris, annars 2 717 kr

GP

Pren.pris lör–sön    1 149 kr*
Pris per tidning    11,49 kr
Pren.pris 7 dagar    2 260 kr
Pris per tidning    6,45 kr
Helgpris/fullpris    50 procent
* säljs bara utanför Storgöteborg

Sydsvenskan

Pren.pris fre–sö  1 639 kr*
Pris per tidning  10,93 kr
Pren.pris 7 dagar  2 575 kr
Pris per tidning 7,36 kr
Helgpris/fullpris  63 procent
* utan rabatt 2 130 kr/14,20 per tidning

truefalse

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.