Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Lätt den mest prestigefyllda kategorin"

Publicerad: 12 december 2008, 14:37

Nicke Bergström, kreativ chef på reklambyrån Farfar, blir ordförande för integreratkategorin och nyinstiftade titankategorin i årets Guldäggstävling. Resume.se undrade varför.


Nicke Bergström. Foto: Erik Esbjörnsson

En av nyheterna i årets Guldäggstävling är titankategorin, som Resume.se tidigare berättat. Ordförande för kategorin denna första gång blir Nicke Bergström på Farfar, som också presiderar i integrerat-kategorin.

Varför är du rätt person som ordförande för dessa två kategorier?
– Jag vet inte varför de har valt mig, men jag hoppas att det tycker att jag kan leda en grupp på ett bra sätt och bidra till att vi hittar något nytt.
– Sedan satt jag nyligen i juryn på Kinas största reklamtävling, jag har suttit i guldäggsjury tidigare och i många andra juryer, så jag har en del erfarenhet.

Varför ställer du upp?
– För mig är integrerat lätt den mest prestigefyllda kategorin, det känns extremt stort.

Vad hoppas du få se?
– Dels hoppas jag få se fler bidrag än någonsin hittills. Jag hoppas också på att få se inskick som beskrivs bra, det är stora och komplexa enheter så det är viktigt.
– Det vore kul om det dök upp grejer som jag blir riktigt avundsjuk på, saker som jag hade velat göra själv. Och sånt som inte bara handlar om en stor budget utan lyckas utan stora pengar.

Hur känns det att bli den förste att ordföra Titan-kategorin?
– Det känns jättestort. Jag hoppas att vi får se bra bidrag trots att det är en ny kategori, att vi får se något som verkligen är värt titan.

Vad är värt titan?
– Någonting som man känner är större än andra kategorier, något som är för stort eller inte passar i de andra. Ett exempel kan vara Nike plus, den lösningen är så stor att den inte hör hemma i en vanlig kategori.
– Det är också intressant att titan behövs. Integrerat-kategorin är inte gammal, men redan nu känner man att titan behövs. Det visar på hur reklamen utvecklas och blir större.

Är det nödvändigt att titan-vinnaren är integrerad?
– Jag skulle gissa att den kommer att vara integrerad, men jag kan få fel.

Finns det ett problem med att den egna byrån vinner i den kategori där man är ordförande
– Absolut. Problemet handlar inte om att det inte är rättvist, det är professionella tävlingar och professionella juryledamöter. Men utåt sett kan det sticka i ögonen.
– Det är ett problem att det är en liten bransch, och vi kommer självklart att få se fler ägg som delas ut till byråer med representanter i juryn.

Vem hade du själv gärna sett som ordförande?
Filip Nilsson är inte helt fel. Anna Qvennerstedt hade jag gärna sett. Andreas Dahlqvist. Det finns flera.

Fakta: Nicke Bergström

Gör: creative director på Farfar.
Guldägg/silverägg: Guldägg internet 1999, 2001, 2008. Guldägg integrerat tillsammans med TBWA 2002. Enligt guldsök-databasen (som sträcker sig till 2003) även silver i internet 2003, 2004 och 2008. Ett antal diplom.
Imponeras av: ”Av folk som räddar världen, räddar människor och gör riktiga jobb. Sen imponeras jag av folk som är allmänt ohämmade, folk som vågar gå på sin instinkt och känsla och kör på det. Och att Obama blev president, det är jag imponerad av.”
Deprimeras av: ”Skryt, självgodhet, egoism, att tro att man är mer värd än andra människor. Det tycker jag är extremt avtändande.”
Världens bästa byrå: Droga 5. ”När jag tänker på vad Farfar ska bli, vad Farfar är om fem år, då tänker jag på Droga 5.”
Sveriges bästa byrå: ”De som har gjort de senaste bästa jobben.”
Bästa Guldäggsminnet: Tror det är när jag vann guldägget för Milko 2003. Eller faktiskt när vi vann förra året för Heidies, för trots att den var över ett år gammal när ägget delades ut, så vann den. Annars är det vanligt att något från hösten före tävlingen vinner.”

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.