Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lättare få pitch-stålar i Europa än i USA

Publicerad: 14 April 2009, 07:14

Drygt hälften av alla byråer som deltar i större pitcher i Europa får någon form av ekonomisk kompensation. Men bara en av tjugo pitcher i USA har samma upplägg, skriver Adage.


USA är den fria marknadens förlovade land. Och den som sig i leken ger…
Det är visserligen tuffare på alla plan för amerikanska byråer och nätverk just nu.
Och inte blir det lättare när man läser resultatet av Worldwide Partners, en sammanslutning för byrånätverk, undersökning av hur många av deras medlemmar som får någon form av ekonomisk kompensation när de deltar i en pitch.
Resultatet är entydigt: 56 procent av byråerna i Europa har någon gång fått kompensation för sitt pitchande, medan endast 5 procent av deras amerikanska vänner har upplevt samma generositet.
Summorna varierar från fasta ersättningar på runt 40 000 kronor till procent på uppdragets storlek, skriver Adage.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.