Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Le Bureau fejkar fanmail till garageband

Publicerad: 8 Maj 2009, 14:54

Posters, skivomslag och fanmail. Le Bureau använder rockmusikens klassiska kommunikationsgrepp för att locka band till Skrapans Öppen scen i sommar.


Ämnen i artikeln:

Tobias CarlsonLe Bureau

Fastighetsbolaget Vasakronan satsar stort på att göra Skrapan till en ny mötesplats för de boende på Söder i Stockholm.
Sommarens stora satsning går under epitetet Öppen scen.
Det är som namnet antyder en inbjudan till lokala band att delta i audition där en spelning ligger i potten. En jury bestående av allt från arrangörer till musiker avgör vilka band som håller måttet.

– De kan vinna fortlöpande spelningar i Skrapan under sommaren fram till hösten, säger Tobias Carlson, ad på Le Bureau, som tillsammans med Jonas Wittenmark och Claes Kjellström ligger bakom kampanjen för bandrekryteringen.

De är rockklassiska kommunikationsgrepp med bland annat affischer som omvandlats till riktad dr.
– Den är personligt riktad till små garageband som vi hittat genom research på bland annat Myspace. Varje band får förutom en exklusiv, personlig affisch uppsatt på dörren till replokalen samt ett fejkat brev från ett fan, förklarar Tobias Carlson.

Brevet är både handskrivet och parfymerat.
– På slutet framgår att brevet är en bluff men om bandet kommer till Skrapan kan det leda till framgång och säckvis med riktiga fanmails.

Vilket är ditt eget favoritband just nu?

– Amerikanska Woods. De finns också på Myspace.

Läs mer

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Tobias CarlsonLe Bureau

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.