Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lekfull lektion från Tewonder

Publicerad: 8 April 2009, 14:21

Tewonder vill lära svenska folket att räkna till 118 100 genom lekfulla och glada reklamfilmer inspirerade av ”Fem myror är fler än fyra elefanter”.


– Vi ville skapa något många får associationer av. Vi ville göra något lekfullt som tar plats i rutan med ett litet pedagogiskt 70-talsmaner, där vi jobbar med deras färger, det vita, orangea och blåa, säger Karin Ernerot, cd på Tewonder.

Konkurrensen mellan nummerupplysningsföretagen är hård. 118 100 har velat positionera sig som den varma och lustfyllda utmanaren, som spridit frågor om allt mellan himmel och jord i tv-rutan. Nu stärker de varumärket genom att lära Sverige att räkna.

– Vi vill ta 118 100:s varumärke så långt vi kan. De har utvecklat tjänsten att de svarar på allt via sms och vi vill bevara just det lekfulla och lite galna jämfört med våra konkurrenter, säger Karin Ernerot.

Tewonder har skapat sex nya 10-sekundsfilmer åt 118 100. En pedagogisk röst och enkla animationer i starka färger ska föra tankarna till 70-talet. Generationer av människor har lärt sig att räkna med tv-program som ”Fem myror är fler än fyra elefanter” och ”Sesame Street” och förhoppningen är att de nya reklamfilmerna ska ha samma effekt.

Varför just 10-sekundare?
– Vi har konsekvent jobbat med 10-sekundare. Jag tror att vi har gjort säkert 25 stycken under åren. Det är ett val att synas mer frekvent än med en 30-sekundare som bara kommer då och då, säger Karin Ernerot.

De korta filmerna kommer att gå i MTG:s kanaler som ett komplement till 118 100:s andra reklamfilmer där man besvarar kundernas frågor under parollen ”118 1000 har svar på allt”.

truefalse

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.