Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lendo risas av Konsumentverket – humoristiska reklamen strider mot måttfullhetskravet

Publicerad: 12 oktober 2022, 08:11

Lendos ”Lånräddarna”.

Foto: Pressbild

Två reklamfilmer från låneförmedlaren Lendo, framtagna av Åkestam Holst, kritiseras av Konsumentverket. Myndigheten anser att reklamen strider mot måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen. Dessutom är myndigheten kritisk till den humoristiska tonen.

Ämnen i artikeln:

NyheterKreditmarknadsföringLendoÅkestam HolstReklamfilmKonsumentverketKritik

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Att kreditmarknadsföring brister kring måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen är ett återkommande problem. Nu slår Konsumentverket ned på låneförmedlaren Lendo och två reklamfilmer som visats på TV3, TV4, TV6 och Kanal 9. Det skriver Didigital

I reklamfilmerna, som Resumé tidigare skrivit om och som är framtagna i samarbete med Åkestam Holst, får tittaren följa ”låneräddare” som räddar personer som har fastnat eller håller på att fastna i lånefällor. 

LÄS MER: Lockrop och snabba cash trots rekord i skuldberg – så tänjer kreditbolagens reklam på gränserna

I den ena sitter låntagaren i en bur och har en mindre bur runt handen som ska representera lånefällen. I den andra är låntagaren täckt av råttfällor som symboliserar olika lån. I båda fallen räddas personerna av ”låneräddarna”.

Konsumentverket anser att reklamerna strider mot måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen och därmed är otillbörlig enligt marknadsföringslagen. Konsumenternas tidigare lån framställs som något betungande i form av fällor, medan Lendos kreditavtal framställs som en bekymmersfri lösning. Det kan locka konsumenten att fatta ett oöverlagt beslut, anser myndigheten. Konsumentverket har även synpunkter på filmernas humoristiska ton, som väcker ”särskild uppmärksamhet”. Det är inte tillåtet vid reklam för lån. 

LÄS MER: Så översköljs desperata konsumenter med reklam för krediter i sociala medier: ”Det är ett hån”

Lånerådgivaren har nu fram till den 17 oktober på sig att lämna ett yttrande där man redogör för åtgärder kopplande i ärendet. 

– Vi på Lendo är noggranna med att följa rådande riktlinjer för marknadsföring. Vi tittar just nu på Konsumentverkets uppmärksammande av Lendos reklam, säger Lendos kommunikationschef Johanna Björnbäck i ett mejl till Di.  

Nyligen kritiserade Konsumentverket en annan låneförmedlare, Sambla, för att ha en för humoristisk ton i sin reklam

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev