Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Leo Burnett blir åter en byrå

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Leo Burnett har det tufft. Förutom lågkonjunkturen, har flera stora kunder, som ATG, Thorn och Scandic Hotels försvunnit. Därför drar man nu ner antalet anställda ytterligare, till cirka 55 medarbetare.


När Leo Burnett var som störst, arbetade drygt 100 personer i gruppen.- När jag kom in i september var vi 78. Vi har redan dragit ner på overhead och på interactive. Men vi måste göra fler neddragningar. I slutändan kommer vi att landa på cirka 55 medarbetare, säger Björn Larsson, ny vd på Leo Burnett.Samtliga medarbetare informerades om detta vid en gemensam lunch idag. Här berättade Björn Larsson också att byrågruppen nu omorganiseras så att "kommunikationshuset" med flera specialistbyråer som Interactive, Event och Leoville, slås ihop till en enda reklambyrå.- Vi ska vara en reklambyrå och inte längre ett kommunikationshus. Vi kommer att ha kvar specialisterbjudandena, men de behöver inte vara separata bolag, säger Björn Larsson.Dessutom kommer nu den nya reklambyrån Cheng, som Leo Burnett nyligen startade med Andereas Lönn, Jens Englund och Jonas Bauer från Paradiset, att flytta in i verksamheten.- Det har hela tiden varit vår plan, men nu tittar vi på om vi kan fasa in dem snabbare redan under hösten, för att stärka oss på den kreativa sidan, säger Björn Larsson.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.