Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Leo Burnett och Publicis tar över D´Arcy

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

I och med att nätverket D´Arcy läggs ner genom den stora internationella nätverksaffären Publicis Groupe, försvinner också den svenska 20-mannabyrån. Personal och kunder ska tas upp antingen av svenska Leo Burnett eller Publicis.


- Enkelt sett blir det samma sak på den svenska marknaden som på den internationella. Vi behöver närmsta tiden på oss att bestämma hur uppdelningen kommer att ske, säger Ulf Hallström, vd på D´Arcy i Sverige.- Allt kommer definitivt vara klart på den här sidan av årsskiftet. Det som är prioritet ett är att vi fortsätter jobba med våra uppdragsgivare och personal på samma sätt samtidigt som vi löser det här parallellt. I internationell press har det talats om personalnedskärningar för D´Arcy i och med det här. Hur blir det i Sverige?- Det går inte att kommentera det än. Ambitionen är att forsätta verksamheten som den ser ut i dag, men tillsammans med de andra Publicisbyråerna.D´Arcy i Sverige består i dag av 20 personer. Största kunder på lokala marknaden, som står för två tredjedelar av byråns omsättning, är Burger King, Panasonic och Arlas Keso. Övrigt är anpassning av internationell reklam, främst för nätverket D´Arcys största kund Procter & Gamble. I och med sammanslagningen av Bcom3 och Publicis, med japanska Dentsu som 15-procentsägare, beslutade ledningen att satsa på tre av sina globala nätverk: Publicis, Saatchi & Saatchi och Leo Burnett. Det 96-åriga nätverket D´Arcy läggs därmed ner, varumärket försvinner, kunder och personal tas över av de andra nätverken.LÄS MER OM UPPDELNINGEN AV D´ARCY I DAGENS NUMMER AV RESUMÉ.

Maria Lindholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.