Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Leo Burnetts kreative chef om kampanjen som ska få världen att förstå vad som händer i Ukraina

Publicerad: 25 mars 2022, 10:34

Sedan Ukrainakriget bröt ut har Anatoliy Davydov, Leo Burnett Ukrainas creative director, bland annat jobbat på en kampanj för att kriget ska kallas krig och inte kris. Det här är hans historia.


Ämnen i artikeln:

UkrainakrigetUkrainaRyssland

Jag är förmodligen vid liv, i säkerhet just nu, men inte OK. När dina släktingar, familj och vänner utsätts för bombattentat så är du helt enkelt inte okej.

Tre familjer bland mina släktingar evakuerade Charkiv för någon vecka sedan ... Det var en mardröm. Tack gode gud för att de nu är på en säkrare plats i Ukraina. 

Jag är tillsammans med min familj och min son och tillbringade två veckor i Kiev efter att invasionen inleddes den 24:e februari. Detta under spontana flyganfall och nattsirener. Det var både nervöst och farligt. Det händer vanligtvis varje natt – även under dagarna, men då i mindre utsträckning.

Man kan kalla det för rysk roulette, eftersom man aldrig vet att det är säkert i det distriktet man lever i. Tre av nätterna har vi tillbringat i bombskydd med andra människor, familjer, barn. Alla bombskydd är olika, men de flesta är obekväma och kalla platser utan möjligheter för folk att sova. Efter ett par vakna dygn i bombskydd så faller man till slut in i en så djup sömn att inte ens bomblarmet kan väcka en. Man känner att man är ett nervvrak, men vi måste stå upp för oss själv, för våra barn, för vårt folk, för Ukraina.

En av kvällarna var särskilt hemsk, eftersom det bara två kilometer bort från mitt hem pågick enorma gatustrider med en rysk militär sabotagegrupp.

Lite senare träffades vanliga bostadsrätter av en missil, 3-4 kilometer från vårt hem.

Det är svårt att tro att det här händer mot oss, i våra liv. Man går runt och tror och hoppas på att detta bara är en mardröm. 

Efter två veckor av flyganfall och sirener så har man utvecklat en stark nervös reaktion för alla typer av ljud. 

Två veckor in i invasionen beslutade sig min familj för att lämna Kiev för en säkrare plats i västra Ukraina. Det är egentligen en lång historia, för det är väldigt svårt just nu att bara köra bil och hitta boenden i väst.

Bortsett från mina personliga känslor så gör alla ukrainare allt de kan för att försätta sig själva, sina familjer och sitt land i säkerhet och för att vinna kriget.

Vi har blivit volontärer, kockar, räddat bortglömda djur, territoriella försvarssoldater, koordinatorer för tillflyktsorter, evakuatorer, chaufförer och så vidare ... Och några av oss blev soldater i den ukrainska armén. Alla invånare, företagsägare, studenter, miljonärer och vanliga arbetare har gått samman, blivit vänner, och förenats kring vårt enda mål: Att stoppa Ryssland. Att försvara vårt oberoende och vår demokrati.

De anställda på min byrå är utspridda i Ukraina. Några är i Kiev, andra i västra Ukraina och ute i Europa. Under Covid-19 fick vi träna på distansarbete, så för oss är det helt normalt att fortsätta jobba, på distans, även i denna situation. Förutom allt vi gör för våra familjer och vårt land försöker vi också föra ut information i sociala medier, för att visa världen vad som pågår. Det är inte minst viktigt att nå ryssar med information om kriget i Ukraina.

Vi gör det för att vi måste. Vi försöker snappa upp saker i nyhetssändningarna och korrigera dem. Till exempel är det många europeiska massmedier som kallar detta för Ukrainakrisen. Men det är inte kris. Det är krig! Ett verkligt krig med döda obeväpnade barn, vuxna och en enorm förödelse på vår infrastruktur. 

Därför har vi skapat kampanjen ”Call war war!”, där vi med visuella exempel visar på skillnaden. 

Bild 1/8  Bläddra för fler bilder.

Framåt hoppas vi att detta krig får ett slut. Vi har inga andra planer än att segra så snart som möjligt. Ryssarna måste lämna vårt territorium.

Efter det kommer vi att återställa vårt land. 

Be för oss och hjälp oss att dela information om vad som pågår i Ukraina. 

Anatoliy Davydov, creative director på Leo Burnett

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.