Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Leo Messi kritiseras för samarbete med Visit Saudi: ”Har blivit affischnamnet för sportswashing”

Publicerad: 16 maj 2022, 08:59

Foto: Christophe Ena

På Forbes lista av de rikaste idrottarna i världen så står den argentinska fotbollspelaren Lionel Messi på första platsen. De senaste tolv månaderna har han dragit in 1,3 miljarder kronor i lön och reklamintäkter. Det går ingen ekonomisk nöd på honom, trots det har han tackat ja till ett kontroversiellt samarbete.


Ämnen i artikeln:

Lionel Messi

Lionel Messi kritiseras för betalt samarbete för Saudiarabiens turistministerium, Visit Saudi. På Instagram har han lagt upp ett inlägg med texten: ”Discovering the Red Sea #visitsaudi”. Detta bara tre månader efter ett öppet brev till argentinaren från familjerna till saudiska fångar, som bad honom att säga nej till reklamsamarbete med Saudiarabien.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

I det öppna brevet, som publicerades i The Independent i februari, skriver familjerna:

Den saudiska regimen vill använda dig för att tvätta sitt rykte. Samvetsfångar i Saudiarabien har torterats, utsatts för sexuella övergrepp och hållits i långvarig isolering – ofta i månader åt gången – på en industriell skala. Om du säger ”ja” till Visit Saudi säger du samtidigt ja till alla kränkningar av de mänskliga rättigheterna som äger rum i det moderna Saudiarabien. Världen måste stå emot dem som trampar på andra.

Lionel Messi lämnade under fjolåret fotbollsklubben Barcelona och gick över till den Qatar-ägda klubben Paris Saint-Germain, som av kritiker beskrivs som ett av Qatars mest framgångsrika sportwashing-projekt. Att han nu samarbetar med ytterligare en antidemokratisk regim har mött stor kritik. The Guardians Karim Zidan beskriver honom som ”affischnamnet för sportswashing” och Amnesty Norge har kritiserat fotbollsspelaren på Twitter.

LÄS OCKSÅ: Svenska varumärkena om OS i Kina – och risken att förknippas med en diktatur: ”Får inte kommentera” 

Även David Beckham har anklagats för sportswashing för sitt samarbete med Qatars turistministerium, där han kommer vara ansiktet utåt för VM 2022. En av Sveriges största podcasts, Studio Allsvenskan, fick kraftig kritik för sitt annonssamarbete med Qatar Airways men backade sedan och sa upp samarbetet.

LÄS OCKSÅ: Kraftig kritik mot qatariskt annonssamarbete – nu backar fotbollspodden 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Lionel Messi

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.