Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Linda Aldebert

Publicerad: 23 april 2008, 12:18

Linda Aldebert, miljöstrateg i Flens kommun. Ni returnerade nyligen 50 kilo oönskad reklam som en del av projektet reklam i retur. Vad var droppen som gjorde att ni fick nog?


Linda Aldebert, miljöstrateg Flens kommun. FOTO Petra Ström

– Det var egentligen vår kommunchef som kom med förslaget. Han hade helt fullt i sin postbox och det var ungefär tre papper som var viktiga, resten var direktreklam.

Har direktreklamen ökat den senaste tiden?
– Jag kan egentligen inte svara på det. Men kursinbjudningar till exempel, kommer det väldigt mycket, som man inte är intresserade av. Det är väldigt onödigt.

Men är det inte miljöovänligt att skicka tillbaka reklamen?
– Vi har övervägt detta. Men vi ser det som en pedagogisk handling. Vi hoppas att de lär sig att vi vill ha informationen elektroniskt istället.

Kommer inte det innebära att ni får mer spammejl?
– Jo, kanske det. Men vår IT-tekniker har sagt att vi har ganska bra prestanda när det gäller sånt här. Sedan håller vi på att ta fram ett system med en gemensam e-postlåda för varje specifik förvaltning, så att man lättare ska komma åt de mejl som berör en själv.

Har du några tips till våra läsare i reklambranschen om hur man bäst når ut till kommunerna?
För det första är det bra om man vet att den man skickar till är kvar i organisationen. Det kommer väldigt mycket kursinbjudningar till folk som har slutat. Sedan om man skickar ett mejl behöver man inte skicka informationen med vanlig post också. Eftersom att vi är en offentlig förvaltning måste vi läsa all inkommen post.

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.