Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Linda Grahn startar skönhetsmagasin

Publicerad: 28 Januari 2011, 09:48

Bonnier Tidskrifter startar nytt magasin i vår. Namnet blir ”Visage” och chefredaktören är Linda Grahn. – Det är en tidning som handlar till hundra procent om skönhet och vi visar alla vägar dit, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Linda GrahnBonnier TidskrifterVisage

Linda Grahn på Bonnier Tidskrifter.

Visage har premiär den 6 april och kommer ut med tre nummer i år. Kärntruppen består av Linda Grahn (chefredaktör och ansvarig utgivare), Sofia Björklund från Damernas Värld (redaktionschef och skönhetschef) och AD:n Carolin Therstam. Materialet köps in av frilansare.

Linda Grahn känner ett stort engagemang för den nya tidningen, som kommer att ta upp allt från traditionella skönhetstips till fillers och plastikkirurgi. Men man väljer att prata om "åtgärder" på grund av det enorma utbud som finns idag. Innehållet delas in i 80 procent "beauty" och 20 procent "beauty extended", vilket är den del som handlar om ingrepp och andra åtgärder.

– Jag hoppas att den ska väcka debatt. Det behöver lyftas fram en diskussion kring vad skönhet är idag. Ingen vågar prata om det på ett vettigt sätt. Trots att många gör åtgärder för sitt utseende anses det fortfarande skamligt, säger hon och fortsätter:

– Vi är på kvinnors sida. Vi dömer dem inte. Vill de sminka sig, banta eller köpa nya soffor så är vi med dem. Och vill de göra det här, då är vi där med dem. Vill man lägga 30 000 på sitt utseende är vi där och vägleder, säger Linda Grahn.

Visage kommer att bli en kloning mellan ”Damernas Värld” och ”Illustrerad Vetenskap”. Det vill säga: Både ett glossigt magasin och en kunskapskälla. Men några operationsbilder och liknande är det inte tal om.

– För kvinnor som vill göra åtgärder finns det inte så mycket information idag. De blir tvungna att vända sig till bloggar och andra sajter. Nu gör vi en specialtidning för alla som är skönhetsintresserade och vill bevara sitt utseende, säger Linda Grahn.

Hur ser den specifika målgruppen ut?

– Målgruppen är väldigt specifikt intresserad av skönhet. Därför är den väldigt bred. Vi kan se att kvinnor i alla kategorier är intresserade av skönhet. Den lilla skönhetssalongen är vår tids bagerier. Så målgruppen är kvinnor från 20-25 år och uppåt.

Den planerade tryckupplagan är 60 000 exemplar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.