Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lindex nobbade medling med Badlord

Publicerad: 18 april 2008, 08:53

Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell försökte förra i veckan att medla i den infekterade striden mellan Lindex och Badlord. – Hon kontaktade Lindex vd Göran Bille och föreslog en uppgörelse, men han var inte intresserad, säger Magnus Tidbeck, vd för Badlord.


Badlords reklamidé.

Pia Grahn Brikell gör inte samma tolkning av syftet med mötet, som Magnus Tidbeck.
Enligt henne handlade det om att försöka få till stånd en förutsättningslös diskussion.
– Det är bara vår advokat Anna Öster som kan sköta frågor som rör förlikning, säger hon.

Resumé har tidigare beskrivit turerna i den process där Badlord stämt Lindex, som man anser har lanserat en kampanj som bygger på en idé framtagen av Badlord. 

Reklamförbundet backar juridisk upp sin medlem Badlord, som använts sig av förbundets rekommenderade avtal för att skydda sin idé.

Lindex har i sin senaste inlaga till tingsrätten helt avvisat grunden för en stämning och hänvisar bland annat till att Badlords idé saknar originalitet.

Dessutom hänvisar man till en mailkorrespondens mellan Lindex marknadschef Johan Hallin och Magnus Tidbeck.

Läs mer om reklambråket:

- Lindex stäms av reklamby

- Jag känner mig påhoppad

- Badlords idé för porrig för Lindex

Johan Hallin beskriver i mailkonversationen skillnaderna mellan den idé som Badlord presenterat, och den som Lindex egen byrå We Are Group använt:
”så det är ju helt och hållet deras idé och då ser jag ingen anledning att diskutera uppgörelse med er.”

Tidbeck bekräftar i ett senare mail att Hallin uppfattat deras ”riv-annons” korrekt, en formulering som han tidigare sagt till Resumé att han ångrar, men som han inte anser strider mot grundfrågan i tvisten. 

Badlord har fram till måndag att komma in med sitt svar på Lindex avvisning. 
– Vi står vid kanonerna och kommer att köra vidare.  Inte minst är det viktigt för oss att visa att vi bara följt branschens rekommendationer och avtal, och trots det utmålats som ohederliga av Lindex, säger Magnus Tidbeck.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.